Back to Index English French German Italian Spanish
Science & Exploration

N° 7–2020: BepiColombo neemt op weg naar Mercurius nog een paar foto’s van de aarde

10 April 2020

De BepiColombo-missie van ESA en JAXA heeft de eerste flyby op 10 april voltooid, nadat het ruimtevaartuig om 06:25 uur het aardoppervlak naderde op een afstand van minder dan 12.700 km. Dit om de reis naar Mercurius, de eindbestemming, bij te kunnen sturen. De beelden laten op het dichtstbijzijnde punt door de duisternis heen een schitterende planeet zien, tijdens één van de meest spannende momenten voor de mensheid in de moderne geschiedenis.

BepiColombo werd gelanceerd in 2018 en is op een zeven jaar durende reis naar de kleinste en meest afgelegen planeet rond de zon, die belangrijke aanwijzingen bevat over de formatie en evolutie van het gehele zonnestelsel.

De flyby van vandaag is de eerste uit een reeks van 9 flyby’s welke, samen met het zonvoortstuwingssyteem aan boord van het ruimtevaartuig, zullen helpen om de juiste baan rondom Mercurius te bereiken. De volgende twee flyby’s zullen plaatsvinden bij Venus en de laatste zes bij Mercurius zelf.

Alhoewel de manoeuvre gebruikmaakte van de zwaartekracht van de aarde om de baan van het ruimtevaartuig bij te stellen en er geen actieve operaties vereist waren, zoals stuwraketten, waren er wel 34 kritieke minuten vlak nadat BepiColombo zich op het dichtstbijzijnde punt van onze planeet bevond, toen het ruimtevaartuig in de schaduw van de aarde vloog.

“Deze eclipsfase was het lastigste onderdeel van de flyby, aangezien het ruimtevaartuig in de schaduw van onze planeet vloog en voor het eerst na de lancering geen direct zonlicht ontving,” aldus Elsa Montagnon, BepiColombo operations manager bij ESA.

Ter voorbereiding op de geplande eclips, hebben missie operators van tevoren de batterijen van het ruimtevaartuig volledig opgeladen en alle onderdelen opgewarmd, om vervolgens van 07:01 uur tot 07:35 uur de temperatuur en alle systemen aan boord te monitoren.

“Het is zenuwslopend wanneer de zonnepanelen van een ruimtevaartuig geen zonlicht ontvangen. Op het moment dat we merkten dat de zonnecellen weer elektrische stroom genereerden, wisten we dat BepiColombo niet meer in de schaduw van de aarde vloog en klaar was voor de interplanetaire reis,” voegde Elsa toe.

Ruimtelijke besturingsoperaties zijn nooit hetzelfde bij ESA’s missiecontrolecentrum in Darmstadt, Duitsland, maar de flyby van vandaag kende een extra uitdaging. De manoeuvre, lang van tevoren gepland en onmogelijk uit te stellen, moest worden voorbereid met beperkt aanwezig personeel, als gevolg van ESA’s sociale afstandsmaatregelen in reactie op de voortdurende coronacrisis; de restricties hadden echter geen impact op het success van de operatie.

Tijdens BepiColombo’s flyby, waren de meeste wetenschappelijke instrumenten van ESA’s Mercury Planetary Orbiter – een van de twee wetenschappelijke ruimtevaartuigen die deel uitmaken van de missie – geactiveerd. Enkele sensoren waren ook ingeschakeld op het tweede vaartuig, JAXA’s Mercury Magnetospheric Orbiter, ook bekend als Mio.

Wetenschappers zullen de verzamelde flyby data gebruiken, onder andere beelden van de maan en metingen van het aardmagnetisch veld, om de instrumenten te kalibreren die vanaf 2026 Mercurius zullen onderzoeken om erachter te komen hoe deze verschroeide planeet is gevormd.

“Vandaag was natuurlijk heel anders dan wij het ons een paar maanden geleden hadden voorgesteld,” laat Johannes Benkhoff weten, ESA’s BepiColombo projectwetenschapper, die de operatie vanuit zijn huis in Nederland heeft gevolgd, net als vele wetenschappers van de 16 instrument teams die deel uitmaken van de missie, verspreid over Europa en Japan.

“We zijn blij dat de flyby goed is gegaan en dat wij meerdere wetenschappelijke instrumenten hebben kunnen opereren. Daarnaast kijken wij uit naar het ontvangen en analyseren van de data. Deze zullen ook nuttig zijn voor de voorbereiding op de volgende flyby, wanneer  BepiColombo in oktober langs Venus zal vliegen.”

“In Japan toont men veel interesse in de BepiColombo-missie. Na deze succesvolle flyby kijken wij uit naar de wetenschappelijke activiteiten nabij Venus en Mercurius,” zegt Go Murakami, BepiColombo projectwetenschapper bij JAXA.

Ons huis vanuit de ruimte

Op 9 april, vóór de flyby, en vandaag, net voordat BepiColombo de aarde nadert, fotografeerden de camera’s aan boord van BepiColombo een reeks beelden van de aarde vanuit de ruimte.

“Deze selfies vanuit de ruimte tonen onze planeet, het thuis dat wij met elkaar delen, in een van de meest verontrustende en onzekere tijden die velen van ons hebben meegemaakt,” zegt Günther Hasinger, ESA’s directeur voor wetenschap, die de flyby thuis in Spanje volgde.

“Wij zijn wetenschappers die ruimtevaartuigen besturen om het zonnestelsel te verkennen en het universum te observeren op zoek naar onze kosmische oorsprong, maar allereerst zijn wij mensen, die om elkaar geven en die samen een planetaire noodsituatie doorstaan. Als ik kijk naar deze beelden, word ik herinnerd aan de kracht en veerkracht van de mensheid, aan de uitdagingen die wij kunnen overwinnen wanneer we samenwerken en ik zou willen dat deze iedereen hetzelfde hoopvolle gevoel geven voor onze toekomst.”

Volg het live gesprek op ESA Web TV op 10 april om 17:00 CEST met ESA missiedeskundigen en wetenschappers van enkele instrumententeams, die terugkijken naar de flyby en de verzamelde data van de verschillende instrumenten presenteren: https://esawebtv.esa.int

Volg de missie op Twitter via @ESA_Bepi, @ESA_MTM en @BepiColombo voor updates over de verzamelde wetenschappelijke data tijdens de flyby en beelden die BepiColombo’s camera’s zullen nemen op 10 en 11 april, wanneer het ruimtevaartuig zich verwijdert van de aarde om de weg te vervolgen naar Mercurius.

Over BepiColombo

BepiColombo is Europa’s eerste missie naar Mercurius, gelanceerd op 20 oktober 2018, op een 7-jaar durende reis naar de kleinste en minst verkende aardse planeet in ons zonnestelsel. De missie is een samenwerking tussen ESA en de Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA), uitgevoerd onder leiding van ESA. BepiColombo bestaat uit twee wetenschappelijke orbiters: ESA’s Mercury Planetary Orbiter (MPO) en JAXA’s Mercury Magnetospheric Orbiter (Mio). Na de aankomst bij Mercurius eind 2025, dienen er meer dan 15 extra manoeuvres te worden uitgevoerd om de twee orbiters in de bewuste polaire banen rondom de planeet te plaatsen. Wetenschappelijke operaties zullen begin 2026 worden gestart, waarbij beide orbiters data zullen verzamelen gedurende een eenjarige nominale missie, met een mogelijke verlenging van een jaar. De missie is vernoemd naar de Italiaanse wiskundige en ingenieur Giuseppe (Bepi) Colombo (1920–1984).

Multimedia

Afbeeldingen

Afbeeldingen van BepiColombo:

Algemene voorwaarden voor het gebruik van ESA-afbeeldingen:

Voor vragen of meer informatie met betrekking tot ESA-afbeeldingen, gelieve contact op te nemen met spaceinimages@esa.int.

Video’s

Video’s van BepiColombo:

Algemene voorwaarden voor het gebruik van ESA’s video’s:

Voor vragen of meer informatie met betrekking tot ESA-video’s, gelieve contact op te nemen met spaceinvideos@esa.int.

Social media

Volg ESA via
Twitter: @esa
Facebook: EuropeanSpaceAgency
Instagram: europeanspaceagency
YouTube: ESA

Volg de missie via https://www.esa.int/BepiColombo/

Over het Europese ruimtevaartagentschap

Het Europese ruimtevaartagentschap (ESA) biedt Europa toegang tot de ruimte.
ESA is een intergouvernementele organisatie, opgericht in 1975, met het doel om de ontwikkeling van Europa's ruimtecapaciteit vorm te geven en te verzekeren dat investeringen in de ruimte voordelen leveren voor de Europese burger en burgers wereldwijd.
ESA telt 22 lidstaten: Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Estonië, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemanië, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Slovenië is een geassocieerde lidstaat.
Een officiële samenwerking bestaat tussen ESA en zeven andere EU-lidstaten. Canada maakt deel uit van enkele ESA-programma's onder een samenwerkingsovereenkomst.
Door het coördineren van de financiële en intellectuele middelen van de lidstaten, is ESA in staat om programma's en activiteiten te ondernemen die niet gedaan kunnen worden door een enkel Europees land. De organisatie werkt in het bijzonder met de EU betreffende het uitvoeren van de Galileo- en Copernicus-programma's.
Om Europa voorop te houden met betrekking tot wereldwijde ruimteactiviteiten, ontwikkelt ESA de nodige raket-, ruimvaartuig- en grondfaciliteiten.
Vandaag de dag, ontwikkelt en lanceert ESA raketten en satellieten voor aardobservatie, navigatie, telecommunicatie en astronomie, stuurt sonden naar de uiteinden van het Zonnestelsel en werkt samen met betrekking tot menselijke verkenning van de ruimte. ESA heeft ook een uitgebreid toepassingsprogramma waarbinnen diensten voor aardobservatie, navigatie en telecommunicatie ontwikkeld worden.

Leer meer over ESA via www.esa.int