Spectrale signaturen

False colour composite image of area in Jutland, Denmark

Voorbeeld van gereflecteerde straling

De gereflecteerde straling van diverse soorten aardoppervlak, zoals water, kale grond of vegetatie, verschilt per golflengtekanaal.

Deze als functie van de golflengte gereflecteerde straling noemen we de spectrale signatuur van het oppervlak.

Graphs of spectral signatures of water, soil and vegetation

Grafiek A

Grafieken van de spectrale signatuur van water, grond en vegetatie. Vegetatie heeft een opmerkelijk hoge reflectie in het nabij-infrarode kanaal 4 en een lage reflectie in het zichtbaar rode kanaal 3.

Daardoor kunnen we gebieden met vegetatie onderscheiden van kale grond. Het verschil in reflectie tussen kanaal 3 en kanaal 4 is groot voor vegetatie en te verwaarlozen voor kale grond.

The spectral signatures

Grafiek B

De spectrale signaturen worden in de satellietscanner verwerkt tot digitale waarden. Ter illustratie volgt hier een hypothetisch voorbeeld van hoe LANDSAT water, groene vegetatie en kale grond zou kunnen registreren.

De reflectie van kale grond neemt van het zichtbare naar het infrarode deel van het spectrum een klein beetje toe. Er zijn grote verschillen tussen uiteenlopende bodemsoorten, droog en vochtig land. Verschillen in minerale samenstelling van het oppervlak komen ook tot uiting in de spectrale signatuur. De illustratie laat alleen een gemiddelde kromme zien voor kale grond (aarde).

In het algemeen reflecteert water licht alleen in het zichtbare bereik. Omdat het bijna geen straling terugkaatst in het nabij-infrarode gebied, is water duidelijk te onderscheiden van andere soorten oppervlak. Een wateroppervlak ziet er daarom uit als een duidelijk afgetekend, donker gebied (lage pixelwaarden) in beelden die gemaakt zijn in het nabij-infrarode deel van het spectrum.

De spectrale signatuur voor groene planten is heel karakteristiek. Het chlorofyl van een groeiende plant absorbeert zichtbaar licht, vooral rood licht, dat nodig is voor de fotosynthese. Nabij-infrarood licht wordt zeer doeltreffend teruggekaatst, want dat heeft de plant niet nodig (zie Grafiek B). Zo voorkomen planten onnodige opwarming en sapverlies door verdamping. Het gevolg is dat de reflectie van vegetatie in het infrarode gebied sterk verschilt van die in het zichtbare gebied. Hoe groter het verschil, hoe meer groene bladeren in groei er zijn in het afgetaste gebied (bebladeringsindex).

Last update: 2 maart 2010