Detta blir Christer Fuglesangs fjärde rymdpromenad
Science & Exploration

Christer Fuglesang på sin första rymdpromenad under STS-128

03/09/2009 2566 views 1 likes
ESA / Science & Exploration / Human and Robotic Exploration / Alissé Mission Swedish

ESA-astronauten Christer Fuglesang och hans NASA-kollega John Olivas klättrar ur den internationella rymdstationen senare ikväll för att genomföra en sex och en halv timme lång rymdpromenad.

Den andra rymdpromenaden under uppdraget STS-128 ska börja 23:19 svensk tid ikväll när Fuglesang och Olivas lämnar stationen genom luftslussen Quest. Deras huvuduppgift är att installera en ny ammoniaktank på stationens fackverk, eller stomme. Ammoniak används som kylmedel för all elektronik på stationens utsida.

För att genomföra denna uppgift kommer Fuglesang att fästas vid fotstödet vid änden av stationens robotarm. Från stationens insida kommer NASA-astronauten Kevin Ford att manövrera Fuglesang till rätt position för att han ska kunna ta tag i den 800 kilo tunga ammoniaktanken i rymdfärjan Discoverys lastrum. Ford använder sedan robotarmen för att föra Fuglesang och den nya tanken till dess position på babords fackverk (se animation).

Som avslutning på rymdpromenadens uppgift packar Fuglesang och Olivas undan den gamla, tomma tanken i Discoverys lastrum för transport tillbaka till jorden.

Den andra av de tre rymdpromenaderna som är planerade för STS-128 planeras vara färdig 05:49 svensk tid på fredag morgon när astronauterna återvänder till luftslussen.

Detta blir Christer Fuglesangs fjärde rymdpromenad efter de tre han deltog i under hans första rymdflygning med STS-116 i december 2006. Totalt har han hittills promenerat 18 timmar och 14 minuter i rymden.

Fuglesang och Olivas kommer också att delta i den tredje rymdpromenaden under STS-128. Den är planerad att starta 22:49 svensk tid på söndag den 5 september.

Du kan följa hela rymdpromenaden på NASA TV: http://www.nasa.gov/ntv.