André Kuipers (r) samen met Michael Fincke (l) en Gennadi Padalka (m)
Science & Exploration

ESA-astronaut André Kuipers cum laude geslaagd voor examens

01/04/2004 451 views 0 likes
ESA / Science & Exploration / Human and Robotic Exploration / Delta Mission Dutch

André Kuipers is afgelopen dinsdag door de ‘grote commissie’ van de Russische ruimtevaartorganisatie Rosaviakosmos officieel gereed verklaard voor zijn ruimtevlucht later deze maand. Samen met zijn Russische commandant Gennadi Padalka en NASA-astronaut Michael Fincke sloot hij zijn trainingsperiode in het kosmonauten opleidingscentrum Sterrenstad af met een foutloos examen.

Vorige week had Kuipers examens in de koppeling met laserapparatuur en de terugkeer naar de aarde. Maandag en dinsdag volgden de ‘grote’ examens in de simulators van het internationale ruimtestation en de Sojoez-capsule.

Het examen het ruimtestation was volgens Kuipers vergelijkbaar met een training. Hij had veel tijd voor het uitvoeren van wetenschappelijke experimenten en educatieve activiteiten, terwijl de vaste bemanning onderhoudswerkzaamheden aan het station verrichtte.

Klaar voor Missie DELTA

De simulatie van de heenreis naar het ruimtestation in de Sojoez-capsule, waarbij de meest kritieke momenten werden doorgenomen, was van een heel andere orde: “Het was een zwaar examen. We kregen met falende radioapparatuur te maken, met weigerende computers, een defect koppelmechanisme en tot overmaat van ramp ontstond ook nog een brand aan boord van de Sojoez. Maar we hadden alles onder controle. De samenwerking verliep vlekkeloos.”

Kuipers is als boordingenieur tijdens missie DELTA medeverantwoordelijk voor het Sojoez-ruimtevaartuig. Tijdens zijn vlucht naar het internationale ruimtestation verwacht hij het aanzienlijk minder druk te krijgen dat bij het examen: “De instructeurs en trainers maken het ons extra lastig zodat we op alles zijn voorbereid.”