Odešel Alexej Leonov, první člověk, který uskutečnil kosmickou vycházku

11/10/2019 1396 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Ruský kosmonaut Alexej Leonov, první člověk, který uskutečnil výstup do otevřeného prostoru, zemřel 11. října ve věku 85 let.

Dne 18. března 1965 se Alexej Leonov stal prvním člověkem, který plul volně vně kosmické lodi na oběžné dráze Země, když vystoupil ven z Voschodu 2. Tehdy prokázal ocelové nervy, když se jeho skafandr ve vakuu „nafoukl“ tak moc, že Leonov nebyl schopen vtěsnat se zpět do přechodové komory. Rozhodl se proto pro riskantní řešení, když uvolnil ventil u svého skafandru a upustil tolik vzduchu, aby se do přechodové komory dostal. Celý jeho výstup trval jen 12 minut, ale prokázal, že člověk může pracovat mimo kosmickou loď.

Zpráva o odchodu Alexeje Leonova přišla v době, kdy kosmonauti Andrew Morgan a Christina Kochová uskutečňovali výstup do otevřeného prostoru z Mezinárodní kosmické stanice. Generální ředitel ESA při této příležitosti vzdal legendě hold: „Jsem zarmoucený, když slyším o odchodu Alexeje Leonova. Se svou první vycházkou do otevřeného prostoru v historii vydláždil cestu mnoha kosmonautům. Byl také výjimečným velvyslancem mezinárodní spolupráce. Chtěl bych vyjádřit svoji upřímnou soustrast rodině, přátelům a kolegům.“

Francouzský kosmonaut ESA Thomas Pesquet uvedl: „Je smutné dozvědět se, že legenda jako Alexej Leonov, první člověk uskutečnivší kosmický výstup, odešla. Smutně příznačné je, že jsem právě živě sledoval kosmonauty vystupující do otevřeného prostoru z vesmírné stanice, když jsem se zprávu dozvěděl. Otevřel cestu pro mnoho z nás!“ Britský kosmonaut ESA Tim Peake doplňuje: „Skutečný hrdina pro mnohé. Alexej byl průkopníkem kosmických výstupů a vždy plný moudrosti a humoru.“

Oddíl prvních kosmonautů v roce 1960

Jeden z nejzkušenějších kosmonautů ESA v oblasti kosmických výstupů, Christer Fuglesang ze Švédska, uvádí: „Byl jednou z největších ikon kosmického cestování. Nebyl jen skutečným průkopníkem, krom jiného, v případě první kosmické vycházky, ale stejně tak celoživotním podporovatelem kosmonautiky a spolupráce v ní. Klidný, chápavý, nad věcí.“

Alexej Leonov byl členem první skupiny sovětských kosmonautů, která byla vybrána v roce 1960. Jejím členem tehdy byl Jurij Gagarin, jenž se později stal prvním člověkem ve vesmíru. Leonov se narodil 30. května 1934 v malém městečku Listvjanka na Sibiři. Byl osmým z devíti děti. Už jako malý prokázal technickou zručnost, když si vlastními silami postavil z náhradních dílů jízdní kolo.

Jeho kariéra kosmonauta začala, když se zapsal na Čubujevovu leteckou školu v Charkově (Ukrajina), aby se kvalifikoval jako parašutistický instruktor v sovětském letectvu.

Jeho prvním kosmickým letem byl Voschod 2 v roce 1965. Ani po úspěšném návratu do kabiny z problematického výstupu potíže neskončily. Návrat na Zemi neproběhl podle plánu. Hlavní brzdicí motory nepracovaly dle plánu a musely být aktivovány záložní. Následně se neodpojil servisní modul lodi, který tak odpadl až během letu atmosférou. Destabilizovaná kabina s kosmonauty přistála na Uralu, daleko od plánované oblasti dosednutí. Alexej Leonov a Pavel Běljajev strávili noc v lesích, kde je obklopovali vlci. Až poté je našly záchranné oddíly.

Alexej Leonov s americkým astronautem Donaldem Slaytonem během letu Apollo-Sojuz

Alexej Leonov vždy dával jasně najevo, že míří mnohem dále a netajil se tím, že chce být prvním člověkem na Měsíci. Svůj druhý kosmický let uskutečnil v roce 1975, kdy byl v další historické události: u setkání sovětské lodi Sojuz a americké Apollo. Tehdy byl také poprvé v historii sovětský kosmický start vysílaný v živém přenosu. Dva dny po něm se loď spojila s americkým Apollem.

Alexej Leonov byl vedoucím oddílu kosmonautů do ledna 1982, kdy se stal náměstkem ředitele Výcvikového střediska kosmonautů J. A. Gagarina v Moskvě, které je známější jako Hvězdné městečko. Po odchodu do penze v roce 1991 se stal viceprezidentem Alfa Bank, což byla největší soukromá komerční banka v Rusku.

Během své kariéry se Leonov věnoval kreslení a malování. Vzal si barevné pastelky a papír s sebou do vesmíru, aby pořídil první kresby Země z vesmíru. Během mise Apollo-Sojuz udělal portréty členů posádky americké lodi. Leonov napsal mnoho knih a udělal mnoho maleb, v nichž často prezentoval svoji vizi kosmických letů.

Alexej Leonov a Alexander Gerst