Polární záře nad Evropou

Ze Stockholmu do vesmíru

19/07/2019 349 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Několik evropských kosmonautů, taneční rytmy pod hvězdami a živé spojení s Mezinárodní kosmickou stanicí: to vše bude součástí zahájení Stockholmského kulturního festivalu, jenž bude vrcholem skandinávského léta.

Právě vesmír je letošním tématem Stockholmského kulturního festivalu, masové události, která zaplní střed švédského Stockholmu od 13. do 17. srpna.

S tisíci účastníky festivalu se 13. srpna živě spojí kosmonaut ESA Luca Parmitano. Jen necelý měsíc po začátku své mise Beyond bude sdílet s tisíci návštěvníky festivalu své dojmy. Kosmonauti Tim Peake a Thomas Reiter budou během této události na pódiu, díky čemuž vznikne skutečné kosmické spojení.

Pouliční věda

Animace komety viděná očima sondy Rosetta

„Vesmír je neustálým zdrojem inspirace a poznání. Chceme zvýšit zájem lidí o vědu, inovace a kosmické aktivity,“ uvádí ředitelka Švédské národní kosmické agentury, která je jedním z klíčových partnerů festivalu, Anna Rathsmanová.

Umění, hudba, filmy a vědecké aktivity pro všechny věkové kategorie zaplaví ulice, aby uspokojily nadšení po poznání vesmíru.

Astrofyzik ESA Matt Taylor bude sdílet fascinující kosmické dobrodružství mise Rosetta: historicky první výpravy, která přistála na kometě.

Od vědy k fikci – a zase zpátky. Pod tímto heslem budou odborníci diskutovat roli umělé inteligence v lidském pilotovaném průzkumu po promítnutí kultovních snímků jako „Blade Runner“ nebo „2001: kosmická odysea“.

Kosmické rytmy

Na zahajovací noci festivalu bude mít světovou premiéru dechberoucí film „Kosmická stanice Země“, v němž záběry z vesmíru doplnění hudbou skladatele Ilana Eshkeri. Na festivalu film doprovodí početný orchestr, sbor a elektronické přístroje.

Celý multimediální zážitek nabídne divákům podívat se na svět očima kosmonauta. Využije přitom fotografie pořízené kosmonauty ESA na palubě ISS, stejně jako nové záběry vytvořené nejmodernější videotechnikou.

Švédský fotoaparát na Měsíci

Mezi lety 1969 a 72 používali astronauti v programu Apollo kamery Hasselblad, které využili během všech šesti úspěšných přistání na povrchu Měsíce. S jejich pomocí tak vznikly snímky, které nepřestávají fascinovat svět.

Ikonické snímky Měsíce, stejně jako vzácné záběry z příprav na legendární mise jsou k vidění na výstavě „Švédská kamera na Měsíci“ na náměstí Brunkebergstorg ve Stockholmu.

Měsíční fotoaparát

Vesmír pro děti

První švédský kosmonaut Christer Fuglesang bude číst výňatky ze svých pěti dobrodružných knih pro děti a odpovídat na otázky týkající se vesmíru.

Na obří interaktivní planetární expozici na festivalu se celá rodina dozví více o naší galaxii a o tom, jak vesmír pomáhá zlepšovat náš život na Zemi.

Výstavba domu na Marsu, sestavení hudební družice, malování vesmíru nebo výroby kosmického náramku – to jsou jen některé z rodinných aktivit chystaných po dobu festivalu.

Další informace o programu festivalu jsou na webu: https://kulturfestivalen.stockholm.se