Hollandsk astronaut til rumstationen

19/04/2004 508 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

ESA PR 21-2004. Astronauten André Kuipers fra den europæiske rumfartsorganisation ESA blev i dag sammen med to andre astronauter sendt op med et russisk Soyuz-rumfartøj med kurs mod den internationale rumstation (ISS).

Opsendelsen fandt sted fra Baikonur-basen i Kasakhstan klokken 09.19 lokal tid (05.19 dansk tid). Efter opsendelsen er Soyuz-fartøjet i kredsløb, og det vil nu tage besætningen, som består af Kuipers, den russiske kosmonaut Gennady Padalka og NASA-astronauten Edward Fincke, ca. to dage at nå frem til ISS. Sammenkoblingen er planlagt til at finde sted klokken 07.00 dansk tid den 21. april, og lugen åbnes klokken 08.25.

Kuipers vil fungere som flight engineer på Soyuz TMA-4 og vil sammen med Padalka, der er Soyuz-kaptajn og kaptajn på ISS Ekspedition 9, indtage en aktiv rolle ved navigeringen og sammenkoblingen af rumfartøjet. Kuipers vil også fungere som flight engineer på sin returflyvning, som kommer til at ske med Soyuz TMA-3, som i dag er tilkoblet rumstationen. Dette er den fjerde såkaldt taxi-flyvning med et Soyuz-fartøj – altså en flyvning, hvor man relativt hurtigt flyver retur med samme astronaut. Den første fandt sted i oktober 2002 med ESA-astronauten Frank De Winne fra Belgien ombord. Stationens nuværende tilkoblede rumfartøj Soyuz TMA-3, bragte i sin tid den spanske ESA-astronaut Pedro Duque til ISS i oktober 2003. Soyuz TMA-4 vil forblive sammenkoblet med ISS i ca. seks måneder, hvor den vil fungere som redningsfartøj.

André Kuipers bliver den syvende europæiske astronaut, der besøger ISS, og den første fra Holland. Han bliver den anden hollænder i rummet – den første var den tidligere ESA-astronaut Wubbo Ockels (1985). I løbet af Kuipers' 11 dage lange mission, der omfatter ni dage ombord på ISS, vil han udføre et omfattende forskningsprogram inden for humanfysiologi, biologi, mikrobiologi, fysik, jordobservation, uddannelse og teknologi.

Missionen, der hedder DELTA, sponsoreres af den hollandske regering, og mange af eksperimenterne er udviklet af hollandske forskere og designet af hollandsk industri og forskningsinstitutioner.

Disse eksperimenter vil dække et bredt spektrum, herunder forskning i HID-lamper, som anvendes i stort omfang på sportsstadioner og motorveje. Dette eksperiment vil blive udført i den europæisk byggede Microgravity Science Glovebox. I et andet eksperiment vil børn på Jorden udføre et frøspirings-eksperiment samtidig med André Kuipers udfører det tilsvarende eksperiment i vægtløs tilstand i rummet. Et tredje eksperiment går ud på at studere et protein, som er en af de vigtigste udfordringer i moderne biomedicinsk forskning. Dette protein spiller en rolle i mange alvorlige sygdomme som for eksempel kræft, multipel sklerose og rheumatoid arthrit.

“Det er altid tilfredsstillende at se, at en mission er undervejs, efter at have fulgt alt det hårde arbejde, der er blevet lagt i forberedelserne,” udtalte Jörg Feustel-Büechl, lederen af ESAs program for bemandet rumflyvning “DELTA-missionen er et meget alsidigt program, som har relevans for både gamle og unge menneskers liv. Det er meget positivt at se den grad af entusiasme, som hollandske forskningsinstitutioner, uddannelsesinstitutioner og industri har tilført missionen, og jeg er glad for, at børn i samspil med forskningsprogrammet får mulighed for at spille en aktiv rolle under missionen.”

Den 11 dage lange DELTA-mission afsluttes med, at Soyuz TMA-3-landingsmodulet vender tilbage til jorden meget tidligt om morgenen den 30. april 2004. På returflyvningen vil André Kuipers blive ledsaget af besætningen på ISS Ekspedition 8, Alexander Kaleri og Michael Foale, der ankom til ISS den 20. oktober i Soyuz TMA-3. De erstattes af Padalka, der er kaptajn på ISS Ekspedition 9, og Fincke, der er flight engineer på ISS Ekspedition 9.

Yderligere oplysninger kan fås ved at kontakte:

Tlf: +33(0)1.53.69.7155