Exo-planeten OGLE-2005-BLG-390Lb.

Jord-lignende planet opdaget

26/01/2006 2240 views 3 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

Dansk teleskop var med til at finde ny planet. Blandt de ca. 160 planeter uden for Solsystemet, som hidtil er fundet, ligner denne Jorden mest. ESA er på vej med fire rumfartøjer, der skal finde og undersøge planeter uden for Solsystemet

Et international hold af astronomer med dansk deltagelse har fundet den hidtil mest Jord-lignende planet i et andet solsystem. Fundet offentliggøres i dag i det videnskabelige tidsskrift Nature.

Planeten, som indtil videre bærer det systematiske navn OGLE-2005-BLG-390Lb, befinder sig 25.000 lysår fra Jorden, tæt på centrum af vores egen galakse, Mælkevejen. Den vejer kun fem gange så meget som Jorden, hvilket er ganske lidt i astronomisk sammenhæng.

Artist's impression of the new exoplanet

Siden 1995 er det lykkedes at opdage 160 planeter i andre solsystemer – også kaldet exo-planeter. Langt de fleste er dog kæmpestore gasplaneter – som Jupiter – der ikke har den fjerneste lighed med Jorden. Det skyldes at disse planeter typisk er opdaget ud fra deres tyngdevirkning på den stjerne, de kredser omkring, hvilket kræver en stor masse.

På det seneste er det lykkedes at opdage planeter ud fra et andet princip, som kaldes micro-lensing. Her udnytter man, at lyset fra en fjern stjerne afbøjes, når en anden stjerne kommer mellem den fjerntliggende stjerne og Jorden. Det giver en karakteristisk forandring af den fjerntliggende stjernes lys, som typisk varer op til en måned. Samtidig kan man bruge fænomenet til at kigge efter planeter omkring den mellemliggende stjerne. Eventuelle planeter vil nemlig dæmpe lyset fra den fjerntliggende stjerne kortvarigt på en karakteristisk måde.

Darwin telescope

Metoden har foreløbigt bragt tre nye exo-planeter, hvoraf altså OGLE-2005-BLG-390Lb er den mindste og den, der sandsynligvis minder mest om Jorden.

”Det er den første planet, der er klippeagtig, altså med en sammensætning, der minder om Jordens, Venus’ og Mars’. Planeter af denne type er selvfølgelig ”Den hellige gral” for vi, som leder efter liv ude i universet”, siger Malcolm Fridlund, videnskabelig medarbejder i den europæiske rumfartsorganisation ESA.

Fundet af den nye planet er et resultat af et samarbejde mellem observatorier over hele Jorden. Blandt andet har det danske teleskop på La Silla i Chile deltaget.

ESA planlægger at sende en flåde på fire rumfartøjer op for at finde endnu flere exoplaneter og undersøge dem nærmere. Flåden, som får det fælles navn Darwin, skal observere ca. 1.000 af de nærmeste stjerner med henblik på at finde små, klippeagtige planeter omkring dem. Der er endnu ikke sat årstal på opsendelsen af Darwin. Desuden deltager ESA i den franske mission Corot, som skal opsendes i slutningen af 2006, som også skal forsøge at finde exo-planeter.