ESA and Astrium sign the BepiColombo contract

Konstruktion af Merkur-fartøj begynder

18/01/2008 380 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

Den tekniske udvikling af BepiColombo, Europas første mission til Merkur, er nu officielt blevet igangsat. Den indledende kontrakt, som ESA har tildelt Astrium, blev underskrevet i dag ved en ceremoni, der fandt sted i Friedrichshafen i Tyskland.

BepiColombo skal gennemføre det hidtil mest omfattende studium af Merkur, og den blev udvalgt af ESA i oktober 2000 som nøglemission. Siden da er der gennemført adskillige tekniske studier, og vurderingen af disse førte til udvælgelsen af Astrium som den primære leverandør i 2006.

BepiColombo skal opsendes i august 2013, og den når frem til Merkur i 2019 efter en 6 år lang rejse mod det indre af Solsystemet. Det er den første dobbeltmission til Merkur med ét europæisk fartøj og ét leveret af Japan. Programmet gennemføres som en fælles mission under ledelse af ESA sammen med JAXA, den japanske rumforskningsorganisation.

BepiColombo’s planetary and magnetospheric orbiters at Mercury

“De to fartøjer skal tage sig af videnskabelige spørgsmål som oprindelsen og udviklingen af en planet tæt på sin moderstjerne, status for planetens indre og dens magnetfelt, samt en test af Einsteins generelle relativitetsteori,” sagde Johannes Benkhoff, ESA's projektforsker for BepiColombo.

Det ene fartøj, ESA’s Mercury Planetary Orbiter (MPO), skal medføre 11 instrumenter for at studere overfladen og den indre struktur af planeten med en hidtil ukendt nøjagtighed ved hjælp af forskellige bølgelængder og undersøgelsesteknikker.

Det andet fartøj, JAXA’s Mercury Magnetospheric Orbiter (MMO), skal medføre 5 instrumenter for at studere planetens magnetosfære, som er det område rundt om planeten, der domineres af dens magnetfelt.

På vegne af ESA skal Astrium stå i spidsen for et netværk af underleverandører, der skal designe og bygge ESA’s MPO-fartøj samt det såkaldte Merkur lastfartøj - som er det modul, der skal transportere det sammenkoblede MPO-MMO fartøj til dets destination.

“Astrium skal klare adskillige tekniske udfordringer,” tilføjede Jan van Casteren, ESA’s projektleder for BepiColombo. “De stammer for størstedelens vedkommende fra vanskeligheden ved at styre et rumfartøj i det barske miljø på en planet tæt på Solen, hvor strålingen er omkring 10 gange så høj som i nærheden af Jorden.”

BepiColombo’s propulsion

En yderligere vanskelighed består i, at det at nå frem til Merkur og komme i kredsløb om den kræver store mængder energi til at modstå Solens tyngdekraft. For at opnå det skal selve rejsen og kredsløbsfasen baseres på solelektrisk fremdrift, suppleret med adskillige manøvrer med hjælp fra planettyngdekraft og konventionel fremdrift (kemisk).

For at kunne opnå de bedste resultater skal Mercury Planetary Orbiter arbejde med instrumenterne vendende nedad mod planeten, og det er noget, der aldrig hidtil er afprøvet ved Merkur på grund af den intense varme fra overfladen. Missionen indebærer også den højeste hastighedskapacitet for data nogensinde ved Merkur, hvor der vil blive sendt store datamængder af højeste kvalitet tilbage til Jorden for at få de bedst mulige videnskabelige resultater ud af det.

For yderligere oplysninger kontakt venligst