Foton M3

Mikrobe og fisk på tur i rummet

14/09/2007 539 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

ESA PR 28-2007. Den lille flodlæbefisk, cichlide, og en en-cellet organisme bliver vægtløse i 12 dage på ny mission, der i alt medbringer 40 eksperimenter fra ESA Løfteraketten Soyuz-U blev affyret fra Baikonur Cosmodrome, i Kazakhstan, kl. 13:00 dansk tid.

Kort efter blev den russiske rumsonde Foton-M3 adskilt fra rakettens øverste trin og indsat i et kredsløb i en højde af 300 km , hvor den skal kredse om Jorden en gang for hver 90 minutter.

Foton skal blive i rummet i 12 dage, og i den tid vil eksperimenterne om bord blive udsat for vægtløshed og i nogle tilfælde også for de barske forhold i det åbne rum, hvorefter sonden atter flyver ned gennem atmosfæren og lander på stepperne nær grænsen mellem Rusland og Kazakhstan.

< >

De europæiske eksperimenter, som tilsammen vejer 400 kg, vil bidrage til fremskridt på mange forskningsområder. De videnskabelige eksperimenter kommer fra en lang række forskningsdiscipliner, herunder væskefysik, biologi, proteinkrystaldyrkning, meteoritvidenskab, strålingsdosimetri og eksobiologi (liv uden for Jorden). De teknologisk relaterede eksperimenter kan føre til mere effektive processer for udvinding af olie, bedre halvlederlegeringer og mere effektive termiske kontrolsystemer.

< >

Blandt de mere usædvanlige dele af den europæiske nyttelast er eksperimentet ESA/DLR Aquahab, som er et vandmiljø, der skal anvendes til at observere effekten af vægtløshed på en encellet organisme, Euglena gracilis, og en lille flodlæbefisk (cichlide).

Nyttelasten Biobox består af to programmérbare varmeskabe med fem eksperimenter inden for cellebiologi. Tre af disse skal studere effekten af vægtløshed på knogledannende celler og knoglenedbrydende celler. Et fjerde eksperiment skal studere de negative effekter af rumstråling på hudvæv, mens det sidste har til formål at få en forståelse af effekten af vægtløshed på bindevævsceller.

Yderligere to varmeskabe findes i det fælles projekt for ESA/Det canadiske rumagentur Eristo/Osteo. De to sæt af identisk hardware indeholder fire termisk styrede eksperimentbakker, der vil blive brugt til at teste og vurdere effekterne af medicin og vækstbetingelser på knoglecellernes aktivitet.

Biopan

Det fransk-belgiske eksperiment TEPLO har til formål at måle ydelser og karakteristika for nye former for varmerør i vægtløs tilstand. Denne form for teknologi skulle gerne medvirke til en væsentlig reduktion både af omfang og kompleksitet i de termiske kontrolundersystemer, der bruges i rummet.

Uden på rumsonden sidder et eksperimentelt multibrugeranlæg ved navn Biopan, der er beregnet på at udsætte sine ti eksperimenter for det barske rummiljø under hele missionen. På Fotons varmeskjold sidder eksperimenterne Stone-6 og Lithopanspermia, hvor klippestykker indeholdende levende organismer vil blive udsat for de ekstreme temperaturer og tryk, der opleves under indflyvningen gennem atmosfæren.

< >

Ligeledes på ydersiden af Foton sidder et ambitiøst eksperiment kendt som den anden satellit fra Young Engineers' (YES2). Under ledelse af ESA's uddannelseskontor har omkring 450 studerende fra ESA's medlemsstater arbejdet sammen med hovedentreprenøren Delta-Utec om at designe og bygge den 36 kg tunge nyttelast.

Den 25. september vil YES2 udsende en 30 km lang line, den længste der nogen sinde har fløjet ude i rummet. En lille returflyvningskapsel bliver frigjort fra enden af linen. Den skal bruges til at demonstrere muligheden for at sende små genstande tilbage til Jorden for en brøkdel af det, de nuværende metoder koster.

Se hele artiklen på: