Konstellationen med de tre Swarm-satellitter.

Sværm af ”danske” satellitter

08/06/2004 1363 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Denmark

I 2009 vil ESA sende tre satellitter op, som gennem målinger af Jordens magnetfelt skal kortlægge dens indre. Forslaget kommer fra dansk rumforskning

Den europæiske rumfartsorganisation ESA satser nu 1,3 milliarder kr. på et ambitiøst projekt foreslået af Dansk Rumforskningsinstitut. Projektet, som udspringer af erfaringerne med Danmarks første nationale satellit Ørsted, går ud på at sende i alt tre satellitter op. Ved at flyve sammen i en fast formation – deraf projektets navn Swarm, engelsk for sværm – skal de kortlægge Jordens magnetfelt endnu mere nøjagtigt end Ørsted har gjort det.

At kortlægge Jordens magnetfelt er en måde at ”se” ind i planeten. Videnskaben vil derved få et langt mere præcist billede af Jordens indre. Desuden er magnetfeltet interessant, fordi det fungerer som Jordens skjold mod skadelig kosmisk stråling.

Ved siden af de grundvidenskabelige formål forventer ESA, at projektet vil medføre gevinster inden for en række områder. Blandt dem forståelse af vejret i rummet – som har betydning for rumfarten generelt – strålingsfare, luftfart, navigation og udnyttelse af Jordens ressourcer i form af blandt andet mineraler og olie.

I forvejen var det danske projekt udvalgt sammen med fem andre projekter som kandidater til at blive realiseret som en del af ESA’s program for jordobservation. Yderligere to af projekterne vil blive realiseret, men den endelige beslutning om hvilke, bliver først taget i november. I ESA’s udvalg for programmet for jordobservation var der imidlertid enstemmighed om allerede nu at vedtage Swarm-projektet på baggrund af forslagets høje videnskabelige kvalitet (”scientific excellence”).

”ESA’s store investering i Swarm viser, at den danske satsning på Ørsted-projektet har givet resultater af vidtrækkende betydning for dansk videnskab og teknologiudvikling. Vi får nu mulighed for at udnytte vores videnskabelige kompetence til at lave forskning i verdensklasse”, siger Eigil Friis-Christensen, direktør for Dansk Rumforskningsinstitut.

Det danske institut får den videnskabelige ledelse af projektet. Hvem der skal bygge satellitten og levere de forskellige delsystemer besluttes af ESA på et senere tidspunkt.

Swarm er planlagt til opsendelse i 2009. De tre satellitter skal opsendes med samme løfteraket. Efter opsendelsen skal to af satellitterne bringes i bane side om side i 450 kilometers højde over Jorden, mens den tredje satellit vil få en højere bane – i 530 kilometers højde.