Tim Peake juhtimas Maal asuvat kulgurit Euroopa Columbuse kosmoselaboris Rahvusvahelises kosmosejaamas. Foto: ESA/NASA

ESA astronaut Tim Peake jõudis õnnelikult koduplaneedile tagasi

27/06/2016 664 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Estonia

Euroopa Kosmoseagentuuri (ESA) astronaut Tim Peake, NASA astronaut Tim Kopra ja Vene kosmonaut Juri Malentšenko maandusid 18. juunil pärast kuuekuist kosmoses viibimist turvaliselt Kasahstani stepis.

Astronaudid kolme tunniga Rahvusvahelisest Kosmosejaamast koju toonud kosmoselaev Sojuz TMA-19M pidurdas kõigepealt maha kosmosejaama ligi 28 800 km/h liikumiskiiruse ning  seejärel sisenes Maa atmosfääri. Meeskonnamoodul eraldus plaanipäraselt ning langevarjud pidurdasid hoogu veelgi. Hetk enne maandumist lülitusid sisse retroraketid ning vedrusüsteemiga varustatud ja kehakuju järgi vormitud istmed vähendasid maapinnaga kokkupõrke mõju miinimumini.

Hetkel on Rahvusvahelises Kosmosejaamas kolm astronauti, kes hooldavad jaama ja jätkavad eksperimente.  Meeskond täieneb 7. juulil, mil stardib uuenduskuuri läbi teinud Sojuz koos kosmonaudi Anatoli Ivanišini, Jaapani astronaudi Takuya Onishi ja NASA astronaudi Kate Rubinsiga.

Principia

Tim Peake pärast maandumist. 186 päeva kosmoses on läbi, kuid missioon jätkub. Tim Peake lendas ESA Astronautide keskusse Kölnis, et teha läbi põhjalikud uuringud, kuidas tema keha ja vaim kosmoses viibimisega kohanesid. Foto: ESA-Stephane Corvaja, 2016

Kuus kuud kestnud Tim Peake’i missioon Principia oli täidetud paljude eksperimentidega.  15. detsembril 2015 käis Tim avakosmoses. Samuti juhtis ta kosmosest Maal asuvat kulgurit, mis liikus Marsi-sarnasel tehismaastikul, samuti aitas ta dokkida kahte Maalt saabunud kosmoselaeva.

Tim osales paljudes ESA ja rahvusvahelistes teaduseksperimentides. Kosmosereisi kulminatsiooniks oli viibimine kosmosejaama õhulukus, et uurida tema kopsude talitlust, samuti tema unemustri jälgimine, et mõista, kuidas inimene kohaneb eluga ilma tavapärase päikesevalguseta. Samuti jälgiti Timi kalorite kulutamist, et planeerida tulevasi missioone süvakosmosesse.

ESA Expose moodul saadeti Maale pärast seda, kui organismid ja kemikaalid olid olnud kosmosejaama välispinnal 18 kuud otsese päikesekiirguse käes. Tööd jätkab Euroopa Columbuse laborimooduli Päikeselabor, mis on 8 aastat Päikest uurinud. Teine seade jälgib laevade liikumist.

Teaduseksperimentide ja jaama korrashoidmise kõrval teavitas Tim sotsiaalmeedia kaudu kogu maailma ja jooksis ühtlasi jooksulindil Londoni maratoni. Sellega püstitas ta kosmoserekordi, 42,2 km läbimiseks kuluks tal 3 tundi, 35 minutit ja 42 sekundit.

Tim on kaheksas ESA astronaut, kes on viibibud kosmoses pikaajalisel missioonil. Ning kolmas astronaut Alexander Gersti ja Andreas Mogenseni järel, kes lendas kosmoses viibimise järel otse Euroopa astronautide keskusse Kölnis, et läbida meditsiinilise kontroll ja uuringutsükkel, selgitamaks välja, kuidas tema keha ja vaim eluga kosmoses on kohanenud.

Sojuz TMA-19M kosmoselaev, mis on dokitud Rahvusvahelise kosmosejaama külge. ESA astronaut Tim Peake tegi selle foto 26. aprillil 2016. „Sõiduk, mis viib mind koju: Sojuz TMA-19M näeb sama hea välja kui päeval, mil see startis,“ kommenteeris Tim. Foto: ESA/NASA

Järgmine ESA astronaudina lendab Rahvusvahelisse Kosmosejaama prantslane Thomas Pesquet, kelle start on plaanitud selle aasta novembrisse.

Allikas: ESA