Iduettevõtjad tahavad minna kosmosesse!

11/05/2016 585 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Estonia

20.-21 mail toimub Tallinnas ja 27.-29. mail Tartus Põhjamaade esimesed kosmoseteemalised arendusnädalavahetused. Rahvusvaheliste hackathonide korraldaja Garage48 koostöös EstCube, Tartu Observatoorumi, Tartu Teaduspargi, Mektory Kosmosekeskuse, Tehnopoli Teaduspargi ja StartUp HUB-ga kutsuvadki üles erineva oskustega professionaale arendama tehnoloogilisi protüüpe 48 tunni jooksul.

Ürituse eesmärk on ellu kutsuda tarkvara- ja riistvaralisi prototüüpe, mis oleksid suunatud uue kosmose tehnoloogiate edendamiseks ja kosmosetehnoloogia võimaluste tutvsutamiseks.

Garage48 SpaceTech 2016 hackathonile on oodatud ideed, mis võimaldaksid iduettevõtjatel kasutada satelliiditehnoloogiat ärilisel eesmärgil ja ka keerukamaid tehnoloogiaid kosomose organisatsioonide tarbeks.

Hackathon lükkab ümber müüdi, et kosmosele suunatud iduettevõtte loomine on kallis ja oma olemuselt ebapraktiline. Elon Muski ja mitmete teiste Ameerika inseneride loodud SpaceX kosomoseraketti edukas orbiidile lennutamine on tõendanud, et erinevalt NASA-st saab raketti lennutada lausa 320 korda odavamalt.

Eesti tudengisatelliidi programmi algataja Mart Noorma jagab mitmeid põhjendusi, miks tema suur kirg on just kosmosetehnoloogiad. “Tegeleme kosmosega selleks, et Eesti inimestel oleks parem elada. Kosmos ei ole mingi fanaatikute eralõbu, kes vaid iseenda meele lahutamiseks riigi või kellegi muu raha tuuri panevad. Eesti kosmoseuuringud on kõigi eestlaste hüvanguks. Muide, kosmose vallutamist vajab ka arvutitööstus. Mõned protsessorites kasutatavad metallid hakkavad Maal otsa saama ja neid ei osata veel muu materjaliga kompenseerida, nii et praegu paistab sobiva lahendusena kosmoseressursside kasutuselevõtt,” sõnas Noorma lugematutest põhjustest.

Paljud inimesed on elanud põnevusega kaasa Eesti esimese satelliidi ESTCube teekonnale ja tema füüsikalistele missioonidele kosmoses. Meie satelliit pole aga ainus põnev täht kosmoses. Tartu Observatooriumis arendatakse aga ka kaugseire instrumenti Radarkaugseire ja lisaks töötavad täisvõimsusel ka spetsiaalselt satelliitidega sidepidamiseks mõeldud maajaam ja Kosmosetehnoloogia labor.

Observatooriumi juhtivteadlase Andris Slavinskise sõnul võivad harrastajad lõpuks näha ka majanduslikku tulu. “Järjest rohkem finantseeritakse erakapitali kosmoseprojektidesse. Tänu kulude vähendamise ja radikaalse miniatuuristamisele oleme ühe sammu kaugusel jätkusuutlikule ja majanduslikult kasulikule kosomoseuurimisele,” lausus teadlane.

Satelliite ja kosmosetehnikat ehitatakse ka Tallinna Tehnikaülikoolis. Kui Eesti esimest satelliiti saab liigitada pigem teadusmissiooni alla, siis TTÜ-Mektory Satelliidiprogramm keskendub rohkem konkreetsete rakendustehnoloogiate arendamisele kosmoses nagu võimekad ja energiasäästlikud arvutid satelliitidele, kõrgsageduslikud sidemoodulid, satelliitide mehaanika ja kosmoseelektroonika. TTÜ rakendab oma missioonide projekteerimisel ja ehitamisel ka kosmose kvaliteedjuhtimise standarditest, mille põhimõtteid ja olulisust tutvustatakse Mektory Kosmosekeskuse poolt töö käigus ka hackathonide meeskondadele.

Neile, kes tunnevad, et teema on huvitav ja võime midagi luua on olemas, kuid kosmosetemaatika jääb esmapilgul võõraks, saavad osa võtta Garage48 SpaceTech 2016 eelüritusest! Tehnopoli Teaduspark kutsub osalejaid tuvuma kosmosetemaatikaga 20.-21. mail Mektory Kosmosekeskuses Tallinnas. Tegu on idee talgude tüüpi hackathoniga, kus osalejad saavad oma ideest prototüübi loomise ürituse jaoks nädal hiljem, esmalt ideid ja lahendusi kaardistada. Tegu on rahvusvahelise ActInSpace Estonia üritusega, mis on ellu kutsutud Euroopa Kosmosebüroo ja Prantsuse Riikliku Kosmoseuuringte Keskuse poolt.
Garage48 SpaceTech 2016 ja eelüritus ActInSpace Mektorys toimuvad Estonian ICT week raames.

Garage48 sai alguse aprillis 2010. aastal 6 Eesti iduettevõtja algatusel, et luua platvorm uutele ideedele, kus oleks rohkem tegutsemist ja vähem rääkimist. Sellest ajast alates on organiseeritud üle 60 ürituse ja laienetud seejuures edukalt üle Eesti piiride. Garage48 hackathonid on nüüdseks toimunud 4 mandril, kus on arendatud peaaegu 1000 töötavat prototüüpi, mis lahendavad tehnoloogia abiga mitmeid olulisi probleeme. 48-tunnine üritus on eelkõige inspireerinud inimesi tegutsema pea kõikidest rahvustest, oskute ja teadmiste pagasiga.

Loe rohkem Garage48 SpaceTech 2016 kohta: http://garage48.org/events/spacetech