Jyväskylän yliopiston fysiikan laitos sijaitsee luonnonkauniilla paikalla

Avaruuselektroniikan testausasema Jyväskylään

25/05/2005 723 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Finland

Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen uudistettu säteilytysasema vihitään käyttöön perjantaina. Euroopan avaruusjärjestö on osallistunut aseman uudistamisen kustantamiseen ja käyttää sitä avaruuteen lähetettävien laitteiden elektronisten osien testaamiseen ainakin neljän vuoden ajan.

Suurin elektroniikkaan kohdistuva haaste avaruudessa on säteily: kosmiset säteet ja Auringosta peräisin olevat varatut hiukkaset saattavat saada mikropiirit toimimaan väärin tai jopa vahingoittaa niitä. Tämän vuoksi avaruuskäytössä suositaan normaaleja maanpäälisiä laitteita kookkaampia ja vähemmän edistyksellisiä osia. Lisäksi kaikki satelliitteihin asennettavat elektroniset laitteet testataan tarkasti ennen laukaisua avaruuteen.

Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen kiihdytyslaboratorion säteilytysasemalla on testattu avaruuselektroniikan komponenttien säteilynkestoa jo pitkään. Tähän mennessä asemaa ovat hyödyntäneet mm. Astrium Space Saksasta ja Ranskasta, Swedish Space Corporation, Saab-Ericsson Space, CNES ja ONERA Ranskasta sekä suomalainen Patria. Jyväskylässä testattuja komponentteja käytetään mm. kansainvälisellä kansainvälisellä avaruusasemalla ja SMART-1 -satelliitissa.

Myös Euroopan ydintutkimuskeskus CERN on käyttänyt Jyväskylän säteilynkestoasemaa testatessaan tulevaan raskasionitörmäyttimeen asennettavia komponentteja.

Lamppu katossa varoittaa, kun hiukkaskiihdytin käy.

Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen laboratoriossa sijaitseva hiukkaskiihdytin ja säteilytysasema ovat eräs Euroopassa sijaitsevista harvoista alan tutkimusyksiköistä.

Euroopan avaruusjärjestö ESAn ja JY:n fysiikan laitoksen välille solmittiin viime vuonna nelivuotinen sopimus, jossa kiihdytinlaboratorio varasi hiukkassuihkuaikaa ESAn ja sen yhteistyökumppaneiden vuosittaiseen käyttöön. Laitos tunnetaan nyt nimellä ESA-RADEF.

Sopimuksessa varattiin rahoitusta laboratoriossa sijaitsevan säteilytysaseman uudistamiseen. ESA rahoittaa osaltaan myös kiihdyttimen perusparannusprojektia, jonka avulla se pystyy ylittämään gigaelektronivoltin energiarajan. Aseman yhteyteen rakennetaan lisäksi erillinen testiasema protoneille, joiden maksimienergia on 60 megaelektronivolttia. Vuoden kestänyt säteilytysaseman uudistaminen on nyt saatu päätökseen.

Säteilytysaseman avajaisia vietetään perjantaina 27.5.2005 klo 9 alkaen. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita paikalle (Jyväskylän yliopiston fysiikan laitos, Survontie 9, auditorio 1). Tarkempia tietoja ohjelmasta ja aiheesta saa alla mainituilta yhteyshenkilöiltä; oikealla on myös linkki Jyväskylän yliopiston sivuilla olevaan kutsuun.

Lisätietoja:
Erikoistutkija, dosentti Ari Virtanen, fysiikan laitos