Lądownik InSight pracuje na powierzchni Marsa

ESA pomaga przy misji InSight

26/11/2018 634 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Poland

W poniedziałek na Marsie ma wylądować pierwszy pojazd od sześciu lat. Misja lądownika NASA InSight pozwoli lepiej poznać funkcjonowanie wnętrza Czerwonej Planety. Należące do ESA stacje naziemne oraz orbitery, które pełniły kluczową rolę, wspierając misję w drodze do celu, będą dalej przekazywać odebrane dane na Ziemię.

Robotyczne laboratorium wyląduje na pyłowej marsjańskiej powierzchni 26 listopada około 21:00 CET.

Fragment obszaru Cerberus Fossae na Elysium Planitia, w pobliżu marsjańskiego równika

Misja InSight wyposażona w szereg instrumentów geologicznych wyląduje na Elysium Planitia, szerokim i równym obszarze nazywanym „największym parkingiem na Czerwonej Planecie”, gdzie przez dwa kolejne lata ma wykonywać m.in. pomiary z zakresu wewnętrznego ciepła planety oraz poszukiwać „trzęsień Marsa”.

Ponieważ lądownik nie będzie się poruszał po powierzchni Marsa, to bardzo istotne jest, aby od razu wylądował we właściwym miejscu, gdzie rozłoży panele słoneczne oraz instrumenty naukowe. Jest to pierwsza misja, która ma badać wnętrze innej planety bezpośrednio.

Europejska Agencja Kosmiczna dostarcza krytycznego wsparcia dla misji InSight, wykorzystując stacje naziemne dla misji międzyplanetarnych, aby komunikować się z sondą podczas podróży na Marsa, a także po lądowaniu – wtedy  dane z lądownika mają być przekazywane na Ziemię przy pomocy należącej do ESA ExoMars Trace Gas Orbiter (TGO). Zespoły w Centrum Kontroli Operacji Kosmicznych ESOC w niemieckim Darmstadt są również gotowe, by przekazywać instrukcje do lądownika z Ziemi, gdyby zaszła taka konieczność.

Odrobina pomocy

Antena w New Norcia wspiera marsjańską misję InSight

Już 5 maja 2018, pięć godzin po starcie misji InSight, leżąca z Zachodniej Australii stacja naziemna ESA New Norcia ustanowiła kontakt i przekazała dalsze instrukcje. To pierwszy raz, kiedy stacja ESA przekazała instrukcje do marsjańskiej misji NASA w locie.

Gdy InSight wyruszył w kierunku Marsa, stacje ESA wchodzące w skład sieci Estrack dostarczyły dodatkowych slotów komunikacyjnych i funkcjonowały jako zastępstwo dla amerykańskich stacji Deep Space Network. Współpraca ta jest częścią wieloletniego porozumienia między ESA i NASA, gdzie infrastruktura obu agencji dostarcza wsparcia komunikacyjnego, zwiększając tym samym wydajność i zmniejszając ryzyko.

W dniu lądowania, na 12 godzin przed krytyczną fazą wejścia w atmosferę i lądowania, stacja w New Norcia będzie znów w użyciu, gotowa na ustanowienie rezerwowego łącza komunikacyjnego z InSight podczas ostatniego manewru korygującego przed dotarciem do celu.

Dane z powierzchni Marsa

Sonda ExoMars Trace Gas Orbiter

uż na powierzchni InSight będzie obserwowany przez szereg orbiterów NASA i ESA, w tym należący do ESA ExoMars TGO, który regularnie będzie przekazywał dane do lądownika podczas jego pracy na Marsie.

O ile rezerwowa komunikacja z łazikami i lądownikami NASA została już przetestowana przy pomocy sondy ESA Mars Express, to TGO będzie regularnie przekazywać dane z powierzchni. Jest to dla obu agencji kosmicznych całkiem nowy aspekt współpracy marsjańskiej. TGO był już często używany do przekazywania danych do łazików Curiosity i Opportunity.

Łazik ExoMars

Jest to część szerszej współpracy, w ramach której krążące wokół Marsa orbitery NASA i ESA będą przekazywały dane z bieżących i przyszłych misji, w tym łazika ESA ExoMars, który w 2021 roku ma wylądować wraz z rosyjską platformą naukową.

„Misja InSight zakłada kluczowe wsparcie ESA i jest to dotychczasowo najbardziej intensywna współpraca między obiema agencjami przy programie eksploracji Marsa”, mówi Paolo Ferri, dyrektor operacji misji w ESA.

„NASA odwdzięczy się wsparciem naszej misji ExoMars”.

„Mars to bardzo ciekawe miejsce do prowadzenia badań naukowych, a jednocześnie bardzo trudno tam dotrzeć. Czerwoną Planetę osiągniemy tylko dzięki zwiększonej współpracy technicznej, naukowej i operacyjnej”.

Oglądaj lądowanie na żywo w poniedziałek już od godziny 20:00 przez streaming NASA dostępny pod tym linkiem.