Ziemia czy Mars?

Naziemne przygotowania do eksploracji kosmosu

12/09/2018 761 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Poland

Znajdujesz się na skale lecącej w przestrzeni kosmicznej. Na tej skale o nazwie Ziemia każdy minerał opowiada jakąś historię o formowaniu się planety. W tym tygodniu astronauci oraz inżynierowie kosmiczni odkryją szereg tajemnic owych minerałów podczas geologicznego szkolenia praktycznego ESA, które ma przygotować ich do eksploracji Księżyca, Marsa i asteroid.

Trzecia edycja kampanii Pangaea – nazwanej na część prakontynentu – pozwoli uczestnikom zwiększyć wiedzę o geologii planetarnej, zebrać i udokumentować interesujące próbki skał i określić najbardziej prawdopodobne miejsca do znalezienia śladów życia na innych planetach.

Czołowi europejscy geolodzy planetarni dostarczą astronautom narzędzi, które pozwolą im spojrzeć okiem geologa na budulec, z którego składa się nasz Układ Słoneczny.

Od zebrania próbek po interpretacje obrazów satelitarnych oraz prace z narzędziami robotycznymi – uczestnicy nauczą się, jak najlepiej eksplorować niezbadane światy.

Pangaea – zajęcia geologiczne dla eksploracji kosmosu

„Chcemy dostarczyć przyszłym badaczom najlepsze możliwe umiejętności geologiczne. Ale co ważniejsze, chcemy pomóc im w podejmowaniu świadomych decyzji, uprościć ich pracę i nauczyć ich dostarczać najbardziej wartościowe dane i próbki dla uczonych”, tłumaczy Loredana Bessone, kierowniczka projektu Pangaea.

„Każdego roku pracujemy więcej i lepiej. Na wyprawach geologicznych rozwijamy i testujemy nowe narzędzia wspierające prace podczas spacerów kosmicznych”, dodaje.

Trzy obszary, trzy światy

Zajęcia z geologii

Zajęcia teoretyczne są połączone z wyprawami terenowymi w miejsca przypominające  warunki księżycowe, marsjańskie oraz charakterystyczne dla asteroid. Tegoroczny kurs rozpocznie się w kraterze Ries w Niemczech i dostarczy dużo wiadomości o powstawaniu kraterów, co jest ważnym tematem dla badań księżycowych.

W kolejnym tygodniu zespół uda się do włoskich Dolomitów, aby studiować warstwy charakterystyczne dla okresów z dużą ilością płynącej wody. Żyły geologiczne w tym terenie są podobne do tych odnajdywanych na Marsie i wskazują na zjawiska osadowe, które odbywały się na Czerwonej Planecie.

Na zakończenie w listopadzie kursanci udadzą się na Lanzarote na Wyspach Kanaryjskich. Jest to jeden z najlepszych obszarów do zrozumienia geologicznych interakcji między aktywnością wulkaniczną oraz wodą – dwoma kluczowymi czynnikami dla poszukiwania życia.

„Łączymy badania naukowe i prace terenowe tak, aby znaleźć właściwy balans dla misji, które odbędą się w bliskiej przyszłości”, mówi dyrektor kursu Francesco Sauro.

Prace w tubie lawowej

„Wprowadzimy komentarze i przekazywanie danych między astronautami i uczonymi na żywo, co pozwoli stworzyć szybki proces decyzyjny. Wyprawy geologiczne będą podobne do przyszłych księżycowych”, dodaje Sauro.

Wśród uczestników kursu znajdują się astronauta weteran Thomas Reiter z ESA, kosmonauta Siergiej Kudź-Swierczkow oraz dyrektor Spaceship EAC Aidan Cowley.

Więcej o przebiegu kampanii można przeczytać na bieżąco na blogu Pangaea. Dodatkowe informacje dostępne są tutaj.