Play
$video.data_map.short_description.content

Początek badającej wiatr misji Aeolus

24/08/2018 442 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Poland

Satelita ESA Aeolus został wyniesiony na orbitę polarną na pokładzie rakiety Vega. Przy pomocy nowatorskiej technologii laserowej Aeolus, który ma pełnić kluczową rolę w lepszym zrozumieniu atmosfery, będzie mierzył profile wiatru na całym globie. Co niemniej ważne, ta innowacyjna misja poprawi również prognozowanie pogody.

Rakieta, która wyniosła ważącego 1360 kg satelitę Aeolus, wystartowała z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej 22 sierpnia o 23:20 CEST. Około 55 minut później górny stopień rakiety Vega wyniósł satelitę na orbitę, a kontakt został nawiązany 23 sierpnia 30 minut po północy przez stację naziemną Troll na Antarktydzie.

Play
$video.data_map.short_description.content
Wizualizacja satelity Aeolus

Nazwa misji nawiązuje do Aeolusa, władcy wiatrów z mitologii greckiej. Aeolus to już piąta z serii badających najważniejsze kwestie naukowe dotyczące naszej planety misji ESA Earth Explorer.

„Aeolus stanowi esencję programu Earth Explorer. Zapełnia lukę w naszej wiedzy o funkcjonowaniu naszej planety i jednocześnie demonstruje, jak najnowsze technologie mogą zostać użyte w kosmosie”, podsumowuje Jan Wörner, dyrektor generalny ESA.

Josef Aschbacher, dyrektor programów obserwacji Ziemi w ESA dodał: „Aeolus wyposażony jest w pierwszy instrument tego typu i stosuje całkowicie nową metodę pomiaru wiatrów z kosmosu”.

„Zastosowanie tak pionierskiej technologii wiąże się z bardzo dużym wysiłkiem włożonym w rozwój misji, jednak dzięki pracy wszystkich zaangażowanych możemy się teraz cieszyć wystrzeleniem satelity na orbitę. Oczekujemy bardzo ciekawych wyników naukowych!”.

Wiatry Ziemi

Brak dokładnych światowych pomiarów wiatru jest jednym z dużych niedostatków Globalnego Systemu Obserwacji, co podkreśla Światowa Organizacja Meteorologiczna.

Aeolus wypełni tę lukę i zapewni uczonym informacje konieczne do zrozumienia, jak wiatr, ciśnienie, temperatury oraz wilgotność są ze sobą powiązane.

Ta nowa misja pozwoli nam zrozumieć, jak wiatr wpływa na wymianę ciepła i wilgotności między powierzchnią Ziemi oraz atmosferą – to ważny aspekt dla zrozumienia zmian klimatycznych.

Aeolus wyposażony jest w jeden z najbardziej zaawansowanych instrumentów naukowych, jakie dotychczas zostały umieszczone na orbicie. Instrument Aladin korzysta z nowatorskiej technologii laserowej, która mierzy ruch wiatrów, generując pulsy światła ultrafioletowego w kierunku atmosfery – jest to całkowicie nowy sposób badania wiatrów z orbity.

Profilowanie wiatrów na świecie

Aeolus nie tylko zwiększy wiedzę naukową, ale także przyniesie korzyści dla społeczeństwa.

Prognozy pogody w ostatnich latach znacznie się poprawiły, jednak Aeolus dostarczy nowych globalnych danych o profilach wiatrów, co jeszcze bardziej zwiększy dokładność przewidywań. Dane misji będą mogły zostać też użyte w modelach jakości powietrza, co poprawi prognozy wystąpienia w powietrzu pyłów i innych cząsteczek wpływających na nasze zdrowie.

Satelita jest kontrolowany z Centrum Operacji Kosmicznych ESA w Darmstadt. Przez kolejne miesiące kontrolerzy będą dokładnie sprawdzać i kalibrować satelitę w ramach fazy przygotowań do zbierania danych.