De båda robotarna har tagit enastående detaljbilder av den röda planetens yta

Följ med till den röda planeten

26/10/2006 712 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Sweden

I dagarna är det premiär på en film om den röda planeten på Naturhistoriska riksmuseets Cosmonova-biograf. Där kan man åka med de robotar som rullat – och rullar – omkring på Mars, och se de fantastiska landskapen på nära håll.

Sommaren 2003 sköts de amerikanska marsrobotarna Spirit och Opportunity upp från Cape Canaveral i Florida. I januari 2004 landade de båda, inpackade i en kokong av ballonger, på den röda planeten och rullade ut på ytan för sina enastående uppdrag.

Sedan dess har de båda mars-bilarna färdats åtskilliga kilometer. De var avsedda att klara minst nittio dagar i den ogästvänliga miljön. Men de rullar fortfarande omkring bland de röda sanddynerna, snart tre år efter landningen.

Nu har filmen om Spirit och Opportunity kommit till Sverige och Cosmonova, så vi kan ta del av de båda robotarnas äventyr och med egna ögon se det de sett. I filmen visas marsytan som vi aldrig sett den förut.

Oöverträffade detaljer

En skolklass får titta på en av robotarna

Filmen heter Den röda planeten och hade premiär den 20 oktober.

– Det är lite unikt, eftersom det är första gången i världen man kan se det här i IMAX, som är världens största filmformat, säger Maria Östman på Cosmonova. Man får verkligen en bild av hur det ser ut på Mars, hur miljön ser ut.

En del av bilderna i Den röda planeten är tagna av Spirit och Opportunity, medan andra är återskapade på digital väg, animerade.

Både Spirit och Opportunity har rullat åtskilliga kilometer över den röda sanden, många gånger längre än planerat. Under sina färder har de studerat markens beskaffenhet, undersökt mineraler och fotograferat marsytan med dess geologiska formationer i fascinerande detalj.

De har hittat omisskännliga spår av forntida vatten på den röda planeten, och tecken på explosiv vulkanism i planetens tidiga historia. Huruvida det fortfarande finns aktiva vulkaner på Mars är en fråga forskarna fortsätter att brottas med.

"Se hur det faktiskt ser ut"

För att dämpa stöten vid landningen var de båda robotarna inpackade i en kokong av ballonger

Men filmen visar inte bara vyer av den röda planeten. Tittaren får också följa hela arbetet bakom resan – konstruktionen av robotarna, starten och hur robotarna landade inbakade i jättelika luftkuddar.

Premiären togs emot väl av besökarna.

– Vissa av tiderna var det fullsatt, berättar Maria Östman. Vi har även haft en visning för lärare, där de fick ta del av ett föredrag av en astronom från Uppsala universitet, och dessutom givetvis se filmen.

Den rekommenderade åldern för Cosmonova är 5 år, och även om Maria Östman tror att 5-åringar säkert tycker att filmen är spännande så tror hon att man kanske bör ha kommit upp i mellanstadiet för att få fullt utbyte av filmen.

– Filmen väcker många tankar om utvecklingen. Är det möjligt för människor att åka till Mars? När kan det bli aktuellt i så fall? Det, och fascinationen över hela arbetet med robotarna, att de kan röra sig runt och ta sig till olika områden, är det jag tror att en besökare i första hand tar med sig från filmen. Att få resa över mars yta, på så nära håll. Att se hur det faktiskt ser ut.

För den som är intresserad finns en trailer på filmens hemsida, http://disney.go.com/disneypictures/rovingmars/. Filmen är 50 minuter lång.