Mikrogravitationsuppdraget Foton nu i bana

14/09/2007 395 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Sweden

ESA PR 28-2007. Tidigare idag genomfördes en lyckad uppskjutning av den obemannade farkosten Foton med en nyttolast som omfattar över 40 ESA-experiment. Bärraketen Soyuz-U lyfte från Baikonur Cosmodrome, Kazakhstan, klockan 13:00 CEST.

Kort därefter separerades den ryska farkosten Foton-M3 från raketens övre steg och lades i en bana på 300 km höjd där den kommer att kretsa ett varv runt jorden var 90:e minut.

Foton kommer att tillbringa 12 dygn i bana. Under denna tid skall experimenten ombord exponeras för mikrogravitation, och i vissa fall för den kärva miljön i öppna rymden, före återinträde i atmosfären och landning på stäpperna nära gränsen mellan Ryssland och Kazakstan.

Den 400 kg tunga europeiska nyttolasten omfattar experiment som kommer att bidra till framsteg inom många olika forskningsområden. De vetenskapliga experimenten berör många vetenskapsgrenar, t.ex. vätskors fysik, biologi, tillväxt av proteinkristaller, meteorstudier, stråldosimetri och exobiologi (liv bortom jorden). De tekniskt relaterade experimenten kan leda till effektivare oljeutvinningsprocesser, bättre halvledarlegeringar och effektivare värmekontrollsystem.

Ett av de mer ovanliga experimenten är ESA/DLR Aquahab, ett vattenhabitat som skall användas för att studera effekten av tyngdlöshet på en encellig organism, Euglena gracilis, och en liten ciklidfisk.

Nyttolasten Biobox består av två programmerbara inkubatorer med fem experiment inom cellbiologi. Tre av dessa skall studera effekten av tyngdlöshet på benbildande respektive bennedbrytande celler. Ett fjärde experiment skall studera rymdstrålningens skadliga effekter på hudvävnad medan ännu ett experiment skall undersöka effekterna av tyngdlöshet på bindvävsceller.

Ytterligare två inkubatorer ingår i Eristo/Osteo som är ett samarbetsprojekt mellan ESA och Canadian Space Agency. De två identiska uppsättningarna av hårdvara innehåller fyra termiskt kontrollerade experimentbrickor som skall användas för att testa och utvärdera effekterna av droger och tillväxtfaktorer hos bencellsaktivitet.

Biopan

Det fransk-belgiska TEPLO-experimentet skall mäta prestanda och egenskaper i tyngdlöst tillstånd hos nya konstruktioner av värmeledningar. Denna typ av teknologi kan bidra till att i hög grad minska massan och komplexiteten hos värmekontrollsystem som används i rymden.

På farkostens utsida sitter en experimentell fleranvändarenhet, Biopan, som skall exponera 10 experiment för rymdens kärva miljö så länge uppdraget pågår. Monterade på Fotons värmesköld sitter experimenten Stone-6 och Lithopanspermia som går ut på att exponera stenbitar innehållande levande organismer för de extrema temperaturer och tryck som uppstår under återinträdet.

På utsidan av Foton finns också ett ambitiöst experiment som kallas den andra Young Engineers' Satellite (YES2). Under ledning av ESAs Education Office har omkring 450 studenter från ESAs medlemsstater och andra länder arbetat med Prime Contractor Delta-Utec för att konstruera och bygga den 36 kg tunga nyttolasten.

Den 25 september skall YES2 veckla ut en 30 km lång lina, den längsta som någonsin flugit i rymden. En liten kapsel för återinträde som frigörs från linans ände skall användas för att demonstrera möjligheten att återföra små nyttolaster till jorden för en bråkdel av kostnaden för nuvarande metoder.

Fullständig artikel på: