Alborz bergen i Iran under månsken med stjärnbilden Orion.

Nattens värld på Observatoriemuseet

16/11/2010 563 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Sweden

Just nu pågår en fotoutställning med stjärnhimlen som tema på observatoriemuseet i Stockholm. Utställningen går under namnet The World at Night.

Det är ett internationellt projekt där några av världens främsta astrofotografer ingår och som vill visa fotografier från kulturhistoriska platser och landskap mot bakgrund av stjärnhimlen och fenomen på stjärnhimlen.

Observatoriemuseet visar under hösten ett tjugotal spektakulära fotografier från olika områden på jorden. Bilderna är bland annat tagna av den svenske fotografen Per-Magnus Hedén, som också är koordinator för den svenska utställningen. Bland annat ställer han ut några fantastiska timelapse-filmer. Utställningen pågår mellan 17 augusti och 30 januari.

Vintergatan med ett svagt norrsken fotograferat i Tänndalen.

The World at Night vill skapa en bro mellan konsten, vetenskapen och människan genom att visa på natthimlen som förenar människor över nationella och kulturella gränser. Vintergatan och planeterna är desamma, oavsett från var de betraktas. TWANs vill ge allmänheten ett nytt sätt att se på vår planet genom att porträttera jordens folk som en familj och vår värld som en levande plats som vi måste vårda. The World at Night bildades 2007 och TWAN skapade utställningen inför astronomiåret 2009. Bilderna har redan visats på flera platser i världen.

Observatoriemuseet hör till Kungl. Vetenskapsakademien. Observatoriet invigdes 1753 och blev ett museum 1991. Bland museets ständiga utställningar finns vetenskapliga och astronomiska instrument, samt en av världens längsta serier med temperaturmätningar som startade 1756 och pågår än idag.

Allmänheten kan fortfarande besöka kupolen och göra observationer med teleskop varje tisdag och torsdagkväll från oktober till mars, kl 18–21.