Hubbleteleskopet har upptäckt en ny Plutomåne

Plutos månskara växer

18/08/2011 1042 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Sweden

Hubble-teleskopet har upptäckt ytterligare en måne runt Pluto. Det gör att Pluto nu har fyra kända månar. Sannolikt har både jättemånen Charon och de tre små månarna formats när Pluto i sin barndom kolliderade med en annan himlakropp.

Det är en enastående prestation av ESA:s och NASA:s Hubble-teleskop att hitta den lilla månen, som tills vidare har benämningen P4. Månen är mellan blygsamma 13 och 34 kilometer tvärsöver och befinner sig fem miljarder kilometer från jorden. Det betyder att det solljus den kan reflektera tillbaka till teleskopets kameror är enormt svagt.

Småsyskon till Charon

Den nya månens bana ligger mellan banorna för Nix och Hydra

P4 är av ungefär samma dimensioner som Nix och Hydra, Plutos två andra små månar, som är mellan 30 och 110 kilometer tvärsöver. Plutos största måne, Charon, är relativt sett solsystemets största måne. Den är 1 200 kilometer i diameter, vilket är halva Plutos diameter. Vår måne – som också är ovanligt stor i förhållande till sin moderplanet – är ungefär en fjärdedel av jordens diameter. Gasjättarnas stora månar är bara 1/20–1/30 av sin moderplanets diameter.

Komiska krascher

Sedd från Pluto är solen bara en väldigt starkt lysande stjärna.

Det gör att jorden och Pluto är speciella. Man tror också att de delar liknande traumatiska upplevelser i sin barndom. Båda har sannolikt kolliderat med en himlakropp inte mycket mindre än de själva, vilket har slitit loss material som bildat en alldeles ovanligt stor måne. Jorden och Pluto delar också egenskapen att deras månar har en väldigt stor del av hela systemets rotationsmoment. Kanske kan vi få svar på frågan om Plutosystemets ursprung när NASA-sonden New Horizons kommer på besök 2015.

En sådan kollision borde också ha kunnat forma en eller flera ringar runt Pluto. Hubble-teleskopet har inte sett några ringar (än), så att undersöka detta blir också en spännande uppgift för New Horizons.