Frimärkena har formgivits av Einar Åkerlind. Tryckning har skett i offset och frimärkena förpackas i häfte med 4 frimärken och 2

PoGOLite har blivit frimärke

25/05/2009 660 views 0 likes

PoGOLite är ett instrument som sommaren 2010 ska sändas upp från Esrange för att studera extremt energirika processer i universum. Svenska forskare på AlbaNova Universitetscentrum deltar i projektet och är ansvariga för flera delar av projektet. För att uppmärksamma PoGOLite och det internationella astronomiåret 2009 har nu PoGOLite blivit frimärke!

Astronomifrimärkena består av två motiv. Ett märke visar en schematisk bild av instrumentet, medan det andra illustrerar hur instrumentet mäter strålningen från Krabbnebulosan högt upp i atmosfären.

Krabbnebulosan är en av de källor till gammastrålning på himlen som PoGOLite ska studera. Gammakällan i Krabbnebulosan är en pulsar, en neutronstjärna som roterar extremt snabbt och som oerhört regelbundet skickar strålning i vår riktning. Andra extrema föremål som PoGOLite ska studera är neutronstjärnor, aktiva galaxkärnor och dubbelstjärnsystem som innehåller ett svart hål. I många av dessa fall kommer PoGOLite att göra de första mätningarna i sitt slag.

Föregångare också som frimärke

PoGOLite ska bland annat studera Krabbnebulosan.

Även frimärket som visar mätningen är unikt. Krabbnebulosans plats på stjärnhimlen är markerad med ett hål i form av en stjärna. Det är det första svenska frimärket någonsin med denna detalj.

Frimärkena är formgivna av designern Einar Åkerlind. Texten som medföljer märkena är skriven av Magnus Axelsson, astronom vid Institutionen för astronomi, Stockholms universitet.

– Som delaktig i PoGOLite-projektet är det jätteroligt att fått vara med på ett hörn i arbetet med frimärkena. Allmänheten visar ofta stort intresse för astronomi, och jag hoppas att frimärkena hjälper till att visa lite av vad vi svenska astronomer gör, säger Magnus Axelsson.

Stort svenskt deltagande

Den första flygningen med PoGOLite är i dagsläget planerad till augusti 2010. Då kommer instrumentet att flyga med en reducerad instrumentuppsättning. Två år senare är det meningen att hela paketet ska sändas upp.

Mark Pearce, professor vid KTH, leder PoGOLite.

– Vi ser fram mot sommaren 2010 då PoGOLite kommer att öppna ett nytt fönster mot universum. Att det sker i ett projekt som leds från Sverige och att instrumentet skickas upp från Esrange är särskilt roligt, säger Mark Pearce.

PoGOLite är ett internationellt samarbetsprojekt där forskare från Kungliga tekniska högskolan och Stockholms universitet deltar tillsammans med kollegor från USA, Japan och Frankrike. Instrumentet byggs i Stockholm och ska skickas upp med ballong från rymdbasen Esrange utanför Kiruna. PoGOLite står för light-weight Polarised Gamma-ray Observer.

Läs mer http://www.particle.kth.se/pogolite/

Sommaren 2010 lyfter PoGOLite för första gången från Esrange utanför Kiruna.