Svenska björndjur största rymdhändelsen

28/04/2009 1929 views 3 likes
ESA / Space in Member States / Sweden

Tidskriften Wired har placerat de svenska björndjuren som överlevde exponering för rymdens vakuum som på första plats över häpnadsväckande saker som sändes upp i rymden under 2008.

Björndjur är millimeterstora djur som överlever de mest häpnadsväckande extremer vad gäller miljö och kvicknar till när förhållandena bli bättre. Under en rymdfärd 2008 visade en svensk-tysk forskargrupp att de till och med kan överleva extrem uttorkning och strålning i rymdens vakuum.

Bakom experimentet stod Ingemar Jönsson vid Högskolan i Kristianstad tillsammans med en svensk och tre tyska forskarkollegor. Björndjuren var en del av uppdraget Foton-M3 och sändes upp från kosmodromen i Baikonur i Kazakstan den 14 september 2007. Foton-uppdragen är ett samarbete mellan Ryssland, ESA och europeiska forskare. Wired motiverar att de är på listan med att det var först väl inne i 2008 som de små björndjurens blev världsberömda för att ha överlevt sina strapatser.

Kan forskarna ta reda på vilka mekanismer i de små djuren som gör dem så otroligt härdiga kan det ge spridningseffekter både inom rymdforskningen och inom andra områden. Det är inte minst intressant för de långa resor ESA och andra rymdorganisationer planerar till exempelvis Mars, och för kommande eventuella månbaser. Kunskaperna kan även komma till nytta inom livsmedels- och läkemedelsindustrin för att förbättra lagring av biologiskt material, för mat, mediciner och vacciner.

En annan av de nyheter som placerade sig på Wireds topp 10-lista var ESA:s automatiska transportfarkost ATV med namnet Jules Verne. ATV är den största rymdfarkost Europa byggt, och den kommer att bli en viktig del i underhållet av den internationella rymdstationen ISS, dit vår egen astronaut Christer Fuglesang kommer att göra ett nytt besök i sommar.

Även den indiska månsonden Chandrayaan, med deltagande av både ESA och Sverige, hamnade bland Wireds tio mest intressanta saker som sändes upp under 2008.

Wired magazine beskriver sig som ett magasin för datoråldern, men de huvudsakliga ämnesområdena teknik och internet, men de skriver även regelbundet om vetenskap, och har en särskild avdelning som heter Wired Science.