De eerste sterren die COROT zag, stonden in het sterrenbeeld Eenhoorn

COROT doet eerste waarneming

25/01/2007 239 views 0 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

De ruimtetelescoop COROT heeft zijn ‘ogen’ geopend. In de nacht van 17 op 18 januari werd de bescherming met succes verwijderd en zag de telescoop voor het eerst licht van de sterren. Corot is gebouwd door de Franse ruimtevaartorganisatie CNES met medewerking van ESA.

COROT gaat onderzoek doen naar het binnenste van sterren en zoeken naar exoplaneten, planeten rond andere sterren dan onze zon. De wetenschappelijke missie begint in februari.

De eerste sterren die COROT zag, stonden in het sterrenbeeld Eenhoorn, vlakbij de jager Orion die ’s winters imposant aan de hemel staat. De waarneming hiernaast, genomen tijdens de eerste testfase, laat zien dat de kwaliteit van COROT die van computersimulaties evenaart. ‘Dit is fantastisch nieuws’, aldus ESA’s projectmanager Malcolm Fridlund.

Op 18 januari werd de telescoop gericht op een gebied buiten het centrum van onze Melkweg. Tot april blijft COROT dit gebied onderzoeken. Daarna verstoort straling van de zon de waarnemingen. De ruimtetelescoop draait dan 180 graden en begint nieuwe waarnemingen, dan juist gericht naar het centrum van de Melkweg.