Deep Impact treft doel

04/07/2005 316 views 0 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

Precies op schema, om acht minuten voor acht vanmorgen, sloeg de koperen kogel van NASA’s Deep Impact missie een krater in komeet Tempel-1. Verschillende telescopen en wetenschappelijke satellieten, waaronder drie van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA, registreerden de klap. Voor het eerst in de geschiedenis kijken mensen rechtstreeks in het binnenste van een komeet.

ESA’s wetenschappelijk directeur David Southwood feliciteert NASA met het succes van Deep Impact: ‘Deze missie heeft de wereld bij elkaar gebracht. Dit is een fantastische stap voorwaarts in het onderzoek naar kometen.’

‘Voor het eerst’, gaat Southwood verder, ‘kunnen we vanaf de grond en vanuit de ruimte het binnenste van een komeet bekijken. ESA is trots dat ze kan bijdragen aan deze missie met een paar van haar beste uitkijkposten: komeetjager Rosetta, de XMM röntgensatelliet, de NASA-ESA Hubble ruimtetelescoop en de ESA grondtelescoop op de Kanarische Eilanden.’

Behalve voor het komeetonderzoek, zijn de waarnemingen van Tempel-1 ook een geweldige bijdrage voor de planning van ESA’s Rosetta-missie, die over tien jaar de eerste zachte landing zal maken op een komeet.

De waarnemingen van de inslagkrater en het puin dat bij de inslag vrij kwam, zullen de komende uren en dagen op verschillende plaatsen in de wereld binnenstromen. Deep Impact is één van de grootste observatiecampagnes uit de geschiedenis geworden, dankzij de samenwerking van NASA, ESA en veel andere organisaties in de hele wereld.