Foton-M3 blijft 12 dagen in de ruimte

Lancering Foton-M3 en studentenexperiment YES2

10/09/2007 378 views 0 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

Op 14 september wordt een onbemande Foton-M3 onderzoekscapsule gelanceerd vanaf de lanceerbasis Baikonoer in Kazachstan. Aan boord zijn 35 Europese experimenten die twaalf dagen in een baan rond de aarde blijven.

Eén van de experimenten is ESA's Young Engineers Satellite YES2, ontworpen en gebouwd bij ESA's testcentrum ESTEC in Noordwijk door vijfhonderd studenten uit heel Europa onder leiding van Delta-Utec uit Leiden.

YES2 gaat voor het eerst in de geschiedenis een dertig kilometer lange draad uitrollen in de ruimte om daarmee vervolgens een postpakketje terug naar de aarde te slingeren. Het experiment is aan de buitenkant van Foton bevestigd. Een dag voor de landing rolt YES2 de draad uit. Op precies het juiste moment laat het postpakketje (Fotino) los en begint aan zijn terugreis naar de aarde. Ruimtepost, met bestemming Rusland.

Experimenten

Behalve YES2 bevat Foton nog vierhonderd kilogram aan experimenten, onder andere op het gebied van vloeistoffen, biologie, kristalgroei en kosmische straling. Eén van de experimenten moet leiden tot meer efficiënte oliewinning op aarde. Anderen onderzoeken bijvoorbeeld de gevolgen van gewichtloosheid op de menselijke botten en het kristallisatieproces in nieuwe materialen.

De Foton-M3 onderzoekscapsule wordt op 14 september om 13:00 uur Nederlandse tijd gelanceerd vanaf lanceerbasis Baikonoer met een Sojoez-U raket. Tijdens de vlucht worden de Europese experimenten gevolgd door ESA's Payload Operations Centre in Kiruna, Zweden. Na twaalf dagen keert de 2,2 meter grote Foton terug door de dampkring en landt op de grens van Rusland en Kazachstan.

ESA participeert al twintig jaar in de Russische onbemande Foton missies. Foton M-3 is de twaalfde missie in zijn soort die wordt uitgevoerd met Europese experimenten.

Mediavertegenwoordigers die de Foton-M3 lancering willen bijwonen worden verzocht contact op te nemen met ESA’s communicatieafdeling op ESTEC:

(Het programma is in het Engels)

12:00  Start bijeenkomst
12:30  Presentatie van de FOTON missie, door Martin Zell