'Het grootste ontdekfeest dat Nederland ooit heeft gekend'

NEMO in het teken van natuurkunde

16/06/2005 370 views 0 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

Wetenschapscentrum NEMO staat deze week helemaal in het teken van de natuurkunde tijdens ‘Science Unlimited’. Universiteiten en bedrijfsleven hebben voor dit festival een programma opgezet vol demonstraties, exposities, shows en cabaret. Tot en met zondag is NEMO voor iedereen gratis geopend.

Hoe werkt een dvd? Wat zie je in het binnenste van een chip? Waarom blijft een zweeftrein zweven? En welke ontdekkingen deed Cassisni-Huygens meer dan een miljard kilometer van de aarde? Op al deze en honderden andere vragen geven natuurkundigen een antwoord.

Oorsprong van het heelal

Vrijdag vertelt professor Carlo Beenakker over de fysica van Star Trek. En zaterdag neemt professor Robbert Dijkgraaf alle geïnteresseerden mee naar de oorsprong van het heelal. Ook ESA is vertegenwoordigd tijdens Science Unlimited, met schaalmodellen van de Ariane 5 raket en de Cassini-Huygens ruimtesonde.

Science Unlimited is onderdeel van het Internationaal Jaar van de Natuurkunde, dat door de Verenigde Naties werd uitgeroepen. Aanleiding is de honderdste verjaardag van Albert Einsteins ‘wonderjaar’ 1905, dat de wetenschappelijke wereld voorgoed veranderde.