Vissen in gewichtloosheid

Vliegende vissen

08/11/2001 683 views 0 likes
ESA / Space in Member States / The Netherlands

Afgelopen maand hield ESA de 31ste paraboolvluchtcampagne. De ongeveer vijftig wetenschappers aan boord van de ‘Zero-G’ Airbus A300 stond slechts één doel voor ogen: zo veel mogelijk resultaten te halen uit deze unieke mogelijkheid medische en biologische experimenten uit te voeren in toestand van gewichtloosheid. Onder hen bevond zich een groep Zweedse studenten met hun ‘vliegende vissen’.

Vissen in gewichtloosheid

De Zweedse studenten van de universiteit van Lund legden de bewegingen vast van vier vissen, die van verschillende kanten licht kregen. Telkens als ze gewichtloos werden, oriënteerden de vissen zich zodanig dat het licht voor hen van boven kwam. Als ze geen licht te zien kregen, gebruikten de vissen de druksensoren in hun lichaam om zich te richten langs de kunststof staven die in het aquarium waren geplaatst. De vissen doorstonden de toestand van gewichtloosheid uitstekend.

Televisie

De Nederlandse ESA-astronaut André Kuipers wordt geïnterviewd

Tijdens elke vluchtdag, uitgevoerd op 16, 17 en 18 oktober, werden 31 parabolen gevlogen. De vluchten werden uitgevoerd boven de Golf van Biskaje op 16 en 18 oktober en boven de Middellandse Zee op 17 oktober. Twee televisie-crews volgden de wetenschappers. Eén van een educatief programma voor kinderen in Zweden (die in hoge mate geïnteresseerd waren in het welzijn van de vissen) en één van de Duitse nieuwszender SAT1.

Om hun experimenten veilig in de ‘Zero-G’ Airbus te kunnen installeren, arriveerden de wetenschappers al een week voor de eigenlijke paraboolvluchten op luchthaven Mérignac bij Bordeaux. Om deel te nemen aan een paraboolvluchtcampagne moeten van tevoren niet alleen uitgebreide medische tests worden afgelegd, maar moet iedereen ook persoonlijk aanwezig zijn bij de 'Flight Briefing' die een dag voor de eerste vlucht wordt gehouden.

Mars

Het team van ESA's 31ste paraboolvluchtcampagne

ESA's volgende paraboolvluchtcampagne, de 32ste, zal in maart 2002 plaatsvinden. Mogelijk worden dan ook parabolen gevlogen die geen gewichtloosheid, maar een zwaartekracht van 0,4 g nabootsen. De laatste komt overeen met de zwaartekracht op het oppervlak van de planeet Mars.