ATV-5 Georges Lemaître

ATV se naposledy rozloučí s kosmickou stanicí

10/02/2015 341 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

V sobotu se rozloučí s Mezinárodní kosmickou stanicí poslední „kosmický  náklaďák“ ESA ATV, aby se vydal na svoji závěrečnou cestu. Ta jej přivede k zániku v hustých vrstvách atmosféry, což bude představovat jednak konec celé mise, jednak konec celého programu.

Poslední z pěti ATV (Automated Transfer Vehicle) pojmenovaný Georges Lemaître měl událostmi napěchovanou misi, které ukázala úžasné možností systému. Družice ATV-5 byla vypuštěna jen devět měsíců poté, co předchozí ATV-4 Albert Einstein dokončila svoji misi zásobování stanice a korekcí její oběžné dráhy.

Start ATV-5 v červenci 2014

ATV-5 je nejtěžší zařízení kdy vynesené do vesmíru raketou Ariane. Jeho úkolem byla doprava 6617 kg zásob na ISS.

Před připojením proletěla družice pod stanicí, aby demonstrovala nový laserový a infračervený systém. Ten má budoucím kosmickým zařízením pomoci během setkávání s neovládanými/neovladatelnými kosmickými objekty.

Kosmonaut ESA Alexander Gerst se svým ruským kolegou Alexandrem Skvorcovem dohlíželi 12. Srpna 2014 na automatické připojení a po něm zahájili vykládku přivezeného vybavení. Během uplynulých šesti měsíců pak posádka vyložila veškerý náklad a naopak naložila ATV-5 odpadem.

Sledování příletu ATV-5 na kosmické stanici

Mezitím se činili letoví kontroloři ATV-5 ve francouzském Toulouse, kteří na dálku zadali příkazy k přečerpání kyslíku, vzduchu, paliva a vody do nádrží ISS.

V říjnu 2014 byl ATV-5 Georges Lemaître první lodí z celé série, která posunula kosmickou stanici z obvyklé dráhy, aby se vyhnula kusu kosmického smetí. Tento manévr bylo nutné provést velmi rychle, takže si jeho příprava vyžádala méně času, než je obvyklé. O dva týdny později byl přitom zopakovaný.

Minulý měsíc přesunula družice ATV-5 stanici na nižší oběžnou dráhu, a to poté, co se ISS otočila proti obvyklému směru letu a evropská loď tak mohla zažehnout své motory v opačném gardu. Tento neobvyklý manévr přitom nebyl provedený od roku 2008 – od doby prvního ATV – a umožní další zásobovací lodi dopravit na stanici těžší náklad.

Změna plánu likvidace

Řízený zánik ATV-4

ATV-5 měl vstoupit do atmosféry na konci února v novém profilu letu, který měl umožnit týmům NASA a ESA pozorovat loď během zániku lépe a dozvědět se nové informace o neřízeném pohybu lodi v atmosféře.

Jenže jeden ze čtyř energetických kanálů minulý týden selhal, což vedlo k automatickému přechodu do bezpečnostního módu. Družice ATV je navržena tak, aby pokračovala ve své misi i po selhání jednoho kanálu a aby ji stále bylo možné bezpečně řídit i v případě selhání dvou.

Zvýšené riziko selhání druhého kanálu ve třinácti dnech volného letu před plánovaným zánikem 27. února a nemožnost zkrácení této fáze zásluhou vysokého provozu u ISS a dalších operačních omezení ATV vedlo ESA k odvolání zamýšleného zániku po nové trajektorii.

V důsledku toho poletí ATV-5 George Lemaître po standardní dráze, která jej přivede k zániku standardních třicet hodin po odpojení. Tedy po dráze podobné jako všichni předchůdci.

Dva experimenty jsou již nyní v „kosmickém náklaďáku“ ATV: oba budou monitorovat teplotu a zaznamenávat další informace během řízeného zániku lodi. A ty budou následně vysílat získaná data výzkumníkům.

Řídicí středisko ATV

„Tým ATV pracoval neúnavně pět misí v řadě,“ komentuje manažer letu ATV-5 Massimo Cislaghi.

„Zatímco týmy jsou opravdu zklamané z toho, že není možné provést zamýšlený zánik s pomocí nové trajektorie, změna plánu nemá žádný vliv na celkový úspěch programu.“

„ATV jsou velké a komplexní družice a dosáhly každého cíle, který měly stanovený. Tím demonstrovaly technickou úroveň a zkušenosti týmů v ESA, francouzské kosmické agentuře CNES a všech průmyslových partnerů, kteří se do programu zapojili.“

Ač je toto poslední z letů ATV, znalosti a technologie z programu se dostanou do vesmíru znovu – a to již v roce 2018. Stojí totiž u zrodu servisního modulu ESM (European Service Module), který se stane základním stavebním kamenem nové éry kosmického průzkumu.

Aktualizace a zákulisní informace jsou k dispozici na blogu ATV (v angličtině).