Asteroid 37627 Lucaparmitano

Asteroid Luca Parmitano

12/10/2017 235 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonaut ESA Luca Parmitano je od své mise na Mezinárodní kosmickou stanici v roce 2013 oběma nohama pevně na Zemi, ale „Lucaparmitano“ je díky italským astronomům zpět ve vesmíru.

Středisko pro malé planety při Mezinárodní astronomické unii potvrdilo nové jméno pro asteroid dosud známý jen jako 1993TD: (37627) Lucaparmitano.

Asteroid objevil v roce 1993 italský astronom Vincenzo Silvano Casulli, který pracoval na hvězdárně Osservatorio di Vallemare di Borbona v regionu Lazio severovýchodně od Říma.

Zapálený astronom objevil více než 251 objektů, přičemž asteroid 1993TD má přibližně 5 km v průměru. Je na dráze, po níž oběhne kolem Slunce jednou za 3,9 roku a jeho detailní pozorování budou možná od počátku roku 2018. Tehdy totiž bude příhodně osvětlený a dobře sledovatelný ze Země.

Vincenzo Silvano Casulli se domnívá, že pojmenování je odpovídající, a to i proto, že „Luca Parmitano, který se vydal na půlroční pobyt na ISS, dosud neměl svůj vlastní asteroid.“

Kosmonaut Luca Parmitano

Citace u jména asteroidu je jednoduchá, ale elegantní: „Luca Parmitano (nar. 1976) je italský inženýr a astronaut, člen evropského oddílu kosmonautů při Evropské kosmické agentuře.“

Asteroid není pozorovatelný prostým okem, ale jeho oběžná dráhy byla potvrzena mnoha pozorováním ze Spojených států, Evropy a Číny.

Luca Parmitano to komentuje: „Pořád se vyrovnávám s myšlenkou, že mé jméno je spojeno s konkrétním nebeským tělesem. Jde o nádherný dárek, který mě těší a zavazuje zároveň. Jsem vděčný panu Casullimu, že si na mě vzpomněl.“

„Nemohu si pomoci, abych nemyslel na tento asteroid trvale putující tak daleko od našeho světa. Jaké by to bylo dostat se na něj? Co bych viděl? Kolik východů a západů slunce by mi tento drobný svět nabídl za jeden pozemský den? Vím, že se na něj nikdy nedostanu, ale svým způsobem na něm už jsem.“

„Možná – ač neviditelný prostým okem – tak ‘můj’ asteroid inspiruje lidi, aby se podívali vzhůru, zapřemýšleli o naší přítomnosti zde na této překrásné planetě a pracovali na tom, aby byla lepším místem.“