Stavební prvek o hmotnosti 1,5 t

Cihly z lunárního prachu

20/08/2018 374 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Lunární stavby se začínají rodit na Zemi. Evropští výzkumníci pracují se simulovaným lunárním regolitem, což by jednoho dne mělo umožnit obyvatelům naší přirozené družice stavět nové budovy základny a dláždit tak cestu pro další průzkum vesmíru.

Povrch Měsíce je pokrytý šedým jemným drsným prachem. Ten je přitom všude: přitom se může stát ideálním materiálem pro tvorbu stavebních cihel. Lze ho stlačit a vypálit.

„Měsíční cihly budou vyrobené z prachu,“ konstatuje vědecký poradce ESA s bohatou zkušeností právě v oblasti lunárního prachu Aidan Cowley. „Lze z něj vytvořit pevné cihly ke stavbě cest či startovacích ramp, nebo obytné bloky chránící astronauty před drsným místním prostředím.“

Evropské týmy přitom vidí lunární prach jako základní stavební kámen při budování budoucí základny a také jako začátek konce závislosti průzkumníků na zásobách ze Země."

Projekt "Spaceship EAC" - studium lunárního regolitu

Lunární prach „Made in Europe“

Lunární regolit je basaltický materiál z křemíku. To je obvyklé u planetárních těles, na nichž se podepsala sopečná činnost.

„Měsíc a Země sdílejí společnou geologickou historii. Není tak obtížné najít v pozemských lávových polích materiál podobný tomu, který je na Měsíci,“ vysvětluje Aidan Cowley.

Před 45 milióny let došlo k sopečné erupci nedaleko německého Kolína nad Rýnem. Výzkumníci z nedalekého Evropského střediska kosmonautů (EAC, European Astronaut Centre) přitom zjistili, že vulkanický prach z této oblasti velmi přesně odpovídá složení lunárního regolitu. A je ho k dispozici opravdu hodně.

Návrh lunární základny vyrobené technologií 3D tisku

Náhražka lunárního prachu „Made in Europe“ záhy získala i své jméno: EAC-1.

Iniciativa „Spaceship EAC“ (Kosmická loď EAC) pracuje právě s EAC-1 v rámci přípravy technologií a konceptů budoucího lunárního průzkumu.

„Jednou z výborných vlastností lunárního regolitu je, že se skládá ze čtyřiceti procent kyslíku,“ dodává Aidan Cowley. Jeden z projektů v rámci iniciativy „Spaceship EAC“ tak studuje, jak by se z něj dal právě kyslík získávat, což by mělo pomoci kosmonautům při dlouhodobých pobytech na Měsíci.

Měsíční magnetické volání

Díky nepřetržitému vystavení působení radiace je lunární prach elektricky nabitý. Což může způsobit stav, kdy se jeho částečky vznesou z povrchu. Člen týmu ESA věnujícího se právě problematice lunárního prachu Erin Tranfieldová podotýká, že bude třeba ještě důkladně pochopit elektrostatické vlastnosti regolitu.

Měsíc

Vědci dosud neznají jeho přesné chemické složení, tím méně pak vhodnost použití pro stavební účely. Erina Tranfieldová se pokoušela studovat chování lunárního prachu v radiačním prostředí, ale zatím to byl problém. Podařilo se jí sice aktivovat částice, ale zároveň došlo ke ztrátě jejich původních vlastností.

„A to je další důvod, proč se vrátit zpět na Měsíc. Potřebujeme čisté vzorky z povrchu, které jsou vystavené radiačnímu prostředí,“ vysvětluje Erin Tranfieldová. Bioložce, která sní o tom, že jednou bude první ženou na Měsíci, by bylo pro začátek několik gramů správně odebraného regolitu dostačujících.