Čínští a evropští kosmonauti se připravují společně

24/08/2017 317 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonauti ESA Samantha Cristoforettiová a Matthias Maurer se na počátku srpna přidali ke skupině šestnácti čínských astronautů během devítidenního cvičení přežití na moře u pobřežního města Jantaj. Hlavním cílem této a dalších společných aktivit je pro ESA ustanovení dlouhodobé spolupráce s Čínou a otevření možnosti letů evropských kosmonautů na čínskou kosmickou stanici.

Nácvik přežití po přistání na moři

Při návratu z vesmíru musí být kosmonauti připraveni na jakoukoliv možnost, a to včetně přistání do vody. Přežití na moři je pak prubířským kamenem této eventuality. Tentokrát to ale bylo poprvé, co během podobného nácviku doplnily čínské i kosmonauti z dalších zemí.

Pracujíce ve skupinách po třech si oblékli kosmonauti skafandry a usedli do makety lodi Shenzhou, která pak byla uvolněna na moře. Následně si museli převléci své letové skafandry za izolační a plavací obleky, a pak přestoupili do nafukovacích záchranných člunů. Nacvičovali záchranné procedury jak s pomocnou lodí, tak s vrtulníkem.

Samantha Cristoforettiová v čínském skafandru

Samantha Cristoforettiová k tomu uvádí: „Výcvik byl výborně naplánován a uskutečněn. Šlo o skvělou příležitost, abych si obnovila své znalosti a poprvé nacvičila opuštění kosmické lodi do oceánu s pořádanými vlnami.“

„A co je nejdůležitější, čínskými kosmonauty a jejich instruktory jsme byli přivítáni jako kolegové a přátelé. Jazykové a kulturní rozdíly jsou vždy nemalou výzvou, ale zároveň představují jistou přidanou hodnotu, protože všichni jsme zaměřeni na stejný cíl v kosmickém průzkumu.“

Matthias Maurer s maketou čínské lodi Shenzhou

Její kolega Matthias Maurer souhlasí: „Přijetí bylo nadšené. Opravdu jsme cítili ducha sounáležitosti do jedné velké rodiny kosmonautů, která sdílí stejné hodnoty, cíle a vizi.“

„Jazyk byl, jak jsme očekávali, největší překážkou. Tu jsme ale překonali zápalem a týmovým duchem, když jsme hovořili směsicí čínštiny a angličtiny.“

Týmová práce

Instruktáž účastníků

Společně se Samanthou Crisoforettiovou a Matthiasem Maurerem se na cestu vydali jeden lékař a jeden instruktor z ESA, aby získali pohled na odlišné kulturní nuance a přístupy.

Vedoucí výcviku kosmonautů ESA Rudiger Seine k tomu doplňuje: „Vidím to jako další mezník na cestě k ustanovení Číny coby partnera v kosmických programech.“

Bylo to poprvé, co kosmonauti ESA trénovali v Číně, ale nešlo o úplně první spolupráci. V loňském roce se čínský kosmonaut Ye Guangfu zúčastnil jeskynního výcvikového kurzu ESA na Sardinii, aby zde získal zkušenosti v extrémním prostředí jako člen multikulturní posádky.

Vyzvedávání na palubu vrtulníku

Obě aktivity jsou plodem dohody z roku 2015 o rozšíření spolupráce mezi ESA a Čínskou agenturou pro pilotované lety, jejímž cílem je zajištění letů evropských kosmonautů na čínskou orbitální stanici počínaje rokem 2022.

Do té doby přijde na řadu množství příležitostí ke společnému výcviku a dalším aktivitám, aby se obě entity co nejlépe poznaly.

Kurz zorganizovalo čínské Středisko kosmonautů ve spolupráci s oddělením záchrany Ministerstva dopravy prefektury Bejhaj.

Matthias Maurer uzavírá: „Už teď se těším na další rozšíření spolupráce s našimi čínskými přáteli na poli kosmických aktivit!“