Mezinárodní kosmická stanice

CubeSaty ESA budou vypuštěny v pondělí

01/10/2015 189 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Dánská zástava zavlaje opravdu velmi vysoko již v pondělí 5. října poté, co dvě malé družice navržené a postavené právě v Dánsku, budou uvolněny na samostatnou cestu z Mezinárodní kosmické stanice. Půjde o studentský satelit AAUSay-5 a profesionální technologický demonstrátor GomX-3.

Jedná se o družice řady CubeSat, které měří jen 10 krát 10 krát 10 cm (nebo násobky těchto hodnot) a které získávají čím dál větší popularitu. Jsou levnější a rychlejší na realizaci, než konvenční družice. Hodí se například pro demonstrování miniaturizovaných technologií ve vesmíru.

Družice GomX-3 bude demonstrovat novou rádiovou technologii, která bude sloužit ke sledování civilních letadel a měřit kvalitu signálu telekomunikačních družic. AAUSat-5 zase má demonstrovat sledování lodí na otevřeném moři.

Družice AAUSat-5

Družice CubeSat jsou výtečnou příležitostí pro studenty univerzity, kteří mohou získat zkušenosti s úplným cyklem kosmického projektu: od návrhu přes vývoj, start a kosmické operace. Vzdělávací program ESA už od roku 2012 podporuje studenty skrze celou Evropu v rámci iniciativy „Fly Your Satellite!“ Mentoři ESA vedou studenty celými projekty CubeSat, přinášejí expertní znalosti a poskytují příležitosti ke startu.

S projektem AAUSat-5 přitom ESA otevírá novou možnost v rámci této iniciativy: „Fly Your Satellite from the ISS!“

Družice AAUSat-5 a GomX-3  jsou prvními produkty ESA z kategorie CubeSat, které budou vypuštěny z kosmické stanice.

Družice CubeSat ESA na Mezinárodní kosmické stanici