Kosmické selfie

Další dvě kosmické vycházky pro Thomase Pesqueta

17/03/2017 189 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Během své mise na Mezinárodní kosmické stanici uskuteční kosmonaut ESA Thomas Pesquet další dva výstupy do otevřeného prostoru.

Předběžně jsou plánované na konec března a na duben. Nicméně tato data se mohou změnit, a to v závislosti na příletu potřebného vybavení, které na ISS dopraví zásobovací loď Cygnus.

Během prvního výstupu se Thomas Pesquet a astronaut NASA Shane Kimbrough vydají vně stanice instalovat nový počítač, uskutečnit práce na systému distribuce elektrického proudu a odpojit stykovací adaptér, což umožní jeho přesun na nové místo.

Kosmická vycházka

Větší část výstupu budou pracovat odděleně, přičemž Thomas Pesquet navíc zkontroluje jeden z radiátorů ISS a dále se bude věnovat údržbě víceúčelové robotické paže Dextre.

Den po vycházce přesune pozemní řídicí středisko s pomocí robotického manipulátoru odpojený adaptér na nové místo: horní pozici v Evropě postaveného modulu Node-2, který spojuje laboratorní moduly Kibo, Destiny a Columbus.

Shane Kimbrough se pak vydá na další výstup s astronautkou NASA Peggy Whitsonovou, aby adaptér připojil na nový port a instaloval ochranné kryty, stejně jako instaloval modernizovaný komunikační počítač.

Během třetího výstupu do otevřeného prostoru doprovodí Thomas Pesquet Peggy Whitsonovou. Vymění energetickou jednotku pro vnější vědecká zařízení, nainstalují nové antény a kamery a budou pracovat na přístroji pro hledání antihmoty AMS-02.

Pokud Thomas Pesquet uskuteční tyto dva výstupy, bude mít celkem tři šestihodinové vycházky. Tím vyrovná výkon svého francouzského kolegy Phillipa Perrina během jedné mise.

400 km prázdnoty

Tři výstupy do otevřeného prostoru představují velkou zátěž pro stovky lidí, kteří je připravují na Zemi. A samozřejmě také pro kosmonauty ve vesmíru, protože ti musí nachystat a pečlivě připravit celou složitou choreografii.

Jmenování Thomase Pesqueta k dalším dvěma výstupům do volného prostoru představuje uznání vysoké kvality výcviku, jehož se dostává kosmonautům ESA ve středisku EAC (European Astronaut Center) v Kolíně nad Rýnem, stejně jako na partnerských místech jinde na světě.

Další detaily budou následovat hned po potvrzení termínů výstupů na blogu mise Proxima (jak se let Thomase Pesqueta nazývá) a prostřednictvím kanálů ESA na sociálních sítích.