Plavba začíná!

Deset let s laboratoří Columbus

16/01/2018 220 views 3 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

V roce 1492 přeplavil Kolumbus modrý oceán. V roce 2008 se po něm pojmenovaný Columbus vydal na plavbu do vesmíru

Příští měsíc „oslaví“ evropská laboratoř Columbus deset let práce na oběžné dráze. Naši planetu obíhá rychlostí 28800 km/h. Jde o součást Mezinárodní kosmické stanice, když se zapsala do historie coby první evropský modul věnovaný dlouhodobému výzkumu ve stavu beztíže.

V průběhu letošního roku se chystá ESA slavit mnoho jejích úspěchů coby pozoruhodného víceuživatelského experimentálního zařízení.

Minulost plná plánování

Laboratoř Columbus po uvolnění z nákladového prostoru raketoplánu Atlantis

Podobně jako transatlantické cesty, které před půl tisíciletím uskutečnil Kryštof Kolumbus, byl modul Columbus pečlivě plánovaný, rozpočítaný a opakovaně přepracovaný před tím, než dostal oficiální požehnání k postavení a vyplutí.

Laboratoř se vydala na oběžnou dráhu na palubě kosmického raketoplánu Atlantis z Kennedyho kosmického střediska na Floridě dne 7. února 2008. Uložený v nákladovém prostoru raketoplánu byl Columbus doprovázený sedmičlennou posádkou.

O tři dny později si posádka Mezinárodní kosmické stanice převzala nově příchozího. Od toho okamžiku je Columbus první evropskou stálou základnou na oběžné dráze a Evropa se stala plnohodnotným partnerem programu ISS.

Dekáda vědeckého výzkumu

Setkání posádek

Laboratoř Columbus poskytuje prostor tolika možným disciplínám, kolika je to jen na tak malém prostoru možné. Od astrobiologie přes sluneční vědy až po metalurgii nebo psychologii: během uplynulé dekády tu bylo provedeno více než 225 experimentů. Bezpočet vědeckých prací pak vychází ze závěrů experimentů uskutečněných na palubě této laboratoře.

Aby si připomněly tento význačný moment, tak se sejde velká rodina plánovačů, stavitelů, vědců, podpůrných týmů a kosmonautů, aby oslavila tuto laboratoř v technickém srdci ESA v Nizozemí dne 7. února. Další detaily o události budou zveřejněny později.