Centrifuga LDC

Deset let zkoumání hypergravitace s centrifugou ESA

08/11/2017 404 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Po čtrnácti miliónech otočkách slaví centrifuga ESA LDC (Large Diameter Centrifuge) své desáté narozeniny. Centrifuga o průměru 8 m a se čteřicí ramen nabízí výzkumníkům přístup k širokému rozsahu hypergravitace až do dvacetinásobku běžné pozemské. A to po dobu týdnů či dokonce měsíců.

Na nejvyšší rychlost je centrifuga schopna udělat 67 otáček za minutu. Má šest gondol o hmotnosti 130 kg umístěných na různých místech ramen, přičemž každá může nést až 80 kg nákladu. Vynásobte si toto vše dvacetinásobným přetížením a rychle se dostanete k ekvivalentu hmotnosti 24 t.

„Zdi obklopující centifugu a okolní neprůstřelná skla by nás neochránily, pokud by se někdy některá z těchto gondol odtrhla,“ vysvětluje Jack van Loon z centrigugového týmu. „Sklo je tady jen pro případ, kdyby se nešťastnou náhodou uvolnilo něco jako šroubek nebo matička.“

„Samozřejmě máme striktní cyklus údržby, kontrolujeme vibrace a hledáme jakékoliv problémy na motorech, ložiscích nebo brzdách. Vizuální kontroly pak probíhají před každým během.“

...a přece se točí!

„Navíc centrifuga je zasazena do těžkých seismických betonových bloků, což garantuje, že její běh nebude zasahovat do činnosti citlivých přístrojů v blízkých laboratořích ESA.“

Centrifuga je umístěná ve futuristicky vyhlížející bílé stavbě. Ta se stala poutním domem mnoha evropských vědců v uplynulé dekádě. A to včetně studentských experimentů v rámci pravidelných kampaní „Spin Your Thesis“.

Plazmový oblouk v hypergravitaci

Jack van Loon dodává: „Prováděli jsme mnohá zajímavá testování pro ESA. Například simulování statických přetížení na některých zahraničních nosičích pro klíčové družicové systémy. Stejně jako mnoho akademických týmů, zvláště v oblasti životních a fyzikálních věc, plus komerční experimenty.“

Budoucích interní studie se budou věnovat chování potrubí tepelné regulace a stabilizačních gyroskopů, které jsou používány pro teplotní a polohové řízení družic.

S měnící se gravitací se mění mnoho skutečností: třeba velikost bublin, zrychlení konvekčních proudů nebo se sloučeniny formují zcela novým způsobem. Elektrická plazma se mění a testovací zvířata ztrácí hmotnost.

Všechny počítače a související vybavení využívané při testování také potřebují kontroly, protože jejich výkon může v čase klesat: u počítačů selhává chlazení a standardní mikroskopické světelné zdroje začínají poblikávat.

Experiment v gondole

„Tradičně vědci mají hodnotu gravitace za pevnou; jde pro ně o fixně dané číslo,“ dodává Jack van Loon. „Ale není tomu tak: jsme schopni manipulovat a modulovat hodnotu g, což nám otevírá mnoho nových možností.“

„Mnoho let vědecká komunita zaměřovala svoji pozornost na mikrogravitaci. Kromě toho byla v uplynulých letech zkoumána i částečná gravitace na Měsíci a Marsu. Ovšem to je velmi sebestředný přístup, který počítá s planetárními tělesy, jež mohou lidé osídlit.“

„S touto centrifugou mohou výzkumné týmy zjistit, jak systémy reagují na celé široké spektrum gravitace. Tím získáváme výsledky sloužící k ověřením modelů, pozorování celkových změn v souvislosti s proměnou úrovně gravitace – a následně je podle potřeby extrapolovat výše nebo níže.“