Dokončena integrace prvního servisního modulu lodi Orion

18/09/2018 240 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

V polovině září došlo v integrační hale společnosti Airbus v německých Brémách k instalaci posledního radiátoru na evropský servisní modul ESM (European Service Module) pro novou kosmickou loď NASA Orion. Tím bylo dokončeno jeho sestavování.

Servisní modul ESM bude poskytovat energii, vodu, vzduch a manévrovací kapacitu pro průzkumnou loď NASA Orion, která se chystá létat s kosmonauty na palubě na průzkumné mise za Měsíc a dále. Modul ESM pro první kosmický let lodi Orion je tak nyní kompletní: během mise bez posádky má demonstrovat své schopnosti při průletu kolem Měsíce.

Práce na prvním modulu ESM

Umístění posledního radiátoru na modul by se dalo přirovnat k zavření kapoty na vozidle. Ovšem s tím rozdílem, že technici nyní už nemohou přistupovat do interiéru servisního modulu. Tím byla symbolicky uzavřena montáž a integrace modulu, který se vydá na cesty ve Sluneční soustavě do míst, kam se dříve žádná pilotovaná loď nevydala.

Aby dokončili montáž ESM, pracovali technici 24 hodin denně ve trojsměnném provozu. Servisní modul nyní projde intenzivními testy: čeká na něj celá kavalkáda všech představitelných i nepředstavitelných zkoušek. Od prověrky nově instalovaných radiátorů až po testy složitého pohonného systému, který tvoří soustava potrubí přivádějící palivo a okysličovadlo do 33 raketových motorů.

Pohled zespodu: Orion ESM-1

Jakmile budou zkoušky dokončeny, dojde k zabalení servisního modulu a jeho odeslání do Kennedyho kosmického střediska na Floridě. Samostatně - také z Brém - budou odeslány panely slunečních baterií, které se k modulu připojí až v USA. Zde pak dojde k propojení s modulem pro posádku (Crew Module) a příslušným adaptérem (Crew Module Adaptor). Obě součásti dodává NASA: bude to poprvé, co vznikne kompletní loď Orion.

Orion pak projde zkouškami v zařízení NASA Plum Brook, kde bude umístěný do největší vakuové komory na světě schopné simulovat podmínky kosmického letu. A to včetně akustických jevů simulujících vibrace při startu největší rakety na světě, systému SLS (Space Launch System) vyvíjeného v režii NASA.

Druhý modul se již připravuje

Technici v Brémách si ale nevydechnou, protože je před nimi práce na druhém modulu ESM. Jeho kostra je hotová a postupně je na ni pečlivě instalováno 11 km kabeláže, která propojí počítače a další vybavení. Na správné funkci těchto systémů přitom budou záviset životy posádky, protože druhý modul ESM při misi EM-2 (Exploration Mission 2) sveze v lodi Orion první kosmonauty.

Kabeláž v druhém exempláři ESM