Oxia Planum

Doporučeno místo přistání pro misi ExoMars 2018

21/10/2015 363 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Jako hlavní kandidát pro přistání mise ExoMars 2018 byla doporučena oblast Oxia Planum.

Mise ExoMars 2018 se bude skládat z mobilního robota – roveru – a povrchové platformy, přičemž půjde o druhou výpravu v rámci programu ExoMars. Ten je společným podnikem ESA a ruského Roskosmosu. Se startem se počítá v květnu 2018, k přistání na Rudé planetě dojde v lednu 2019. Ještě dříve se ale k Marsu vydá sonda TGO (Trace Gas Orbiter) a demonstrátor přistání Schiaparelli: stane se tak už v březnu 2016, přičemž k cíli dorazí v říjnu téhož roku.

Modul Schiaparelli má přistát v oblasti Meridiani Planum. Orbitální sonda TGO pak bude studovat atmosféru planety a sloužit jako retranslační stanice pro druhou misi.

Výběr vhodné lokality pro přistání druhé mise začal v prosinci 2013, kdy byla vědecká obec vyzvána k předložení návrhů. V říjnu 2014 pak výbor LSSWG (Landing Site Selection Working Group) vybral čtyři vhodné oblasti. Uplynulý rok pak proběhlo jejich vyhodnocování, v jehož rámci byly brány v potaz technické aspekty sestupu a přistání, stejně jako nejvyšší možný vědecký přínos mise.

Hlavním cílem roveru je pátrání po stopách martovského života – ať již současného či minulého – v kamenité oblasti, která byla kdysi dávno bohatá na vodu. Součástí zařízení bude také vrták schopný odebírat vzorky z hloubky až 2 m pod povrchem. Jde o důležitou vlastnost, protože dnešní povrch Marsu představuje velmi nepřátelské prostředí pro jakékoliv živé organismy díky silnému slunečnímu a kosmickému záření. A tak právě pod povrchem má rover mnohem větší šance najít to, co hledá.

Vědci věří, že primitivní život zde mohl zanechat stopu v době, kdy byl povrch mokrý – tedy v době před 3,6 miliardami let. Místa schovaná pod usazeninami tak nabízí unikátní okno do historie planety Mars.

Kandidátská přistávací místa pro misi ExoMars 2018

Všechna čtyři místa, o kterých se uvažovalo - Aram DorsumHypanis VallisMawrth Vallis a Oxia Planum – vykazují znaky toho, že byla v minulosti pod vodou. Díky tomu jsou velmi pravděpodobnými reprezentanty toho, jaké globální procesy působily na Rudé planetě v historii.

Všechny oblasti nabídly možnost přistání přímo ve velmi zajímavé lokalitě, nebo se k ní dostat v okruhu jednoho kilometrů od místa dosednutí. A další atraktivní místa jsou pak navštívitelné v rámci dvoukilometrové jízdy, která se během 218 solů očekává (sol trvá pozemských 24 hodin a 37 minut).