Magnetické pole změřené družicemi Swarm ve srovnání s modelem

Družice Swarm přesně mapují magnetismus

07/05/2014 647 views 3 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Ačkoliv byly družice ESA Swarm vypuštěny do vesmíru před pouhými pěti měsíci, už nyní dodaly data s přesností, jejíž dosažení trvalo předchozím misím desítky let.

Technici strávili uplynulých pět měsíců přebírkou a kontrolou identických družic Swarm a jejich přesným naváděním na cílové oběžné dráhy, odkud budou poskytovat kritická měření. Ta mají pomoci odhalit záhady zemského magnetického pole. Mise Swarm tak má před sebou opravdu velkou výzvu.

Společně budou družice měřit a rozkrývat různá magnetická pole, která mají původ v zemském jádru, plášti, kůře, oceánech, ionosféře a magnetosféře.

Krom toho budou získávána data k vypočítání elektrického pole v blízkosti každého satelitu – což je důležitá součást magnetického pole při studování horních vrstev atmosféry.

Dvě družice nyní obíhají kolem Země prakticky bok po boku a ve výšce 462 km začaly svůj operační život. Třetí je pak výše: ve výšce 510 km.

Swarm: nová sestava družic na obloze

Měření prováděná na různých místech pomohou k rozlišení mezi změnami v magnetickém poli způsobenými aktivitou Slunce a mezi těmi, které mají svůj původ uvnitř Země.

Mise Swarm v současné době prochází fází vylaďování, ale již nyní vyprodukovala dostatek informací nezbytných k vytvoření modelů magnetického pole pro srovnání se stávajícími modely.

Což ukazuje, že pouhých několik měsíců práce družic Swarm plně koresponduje s desítkami let výzkumů jejich předchůdců.

Například tento snímek ukazuje rozdíly mezi magnetickým polem zemské kůry viděným „očima“ mise Swarm a modelem „Chaos-4“. Je tu přitom několik odlišností, které dokládají to, že mise pracuje dle očekávání.

Manažer mise v ESA Rune Floberghagen k tomu uvádí: „Připravit trojici družic na operační provoz byl skutečně pořádný kus práce. Dnes se nám ale vrací už jen díky tomu, že máme unikátní data tak krátce po startu.“

Magnetické pole Země

„Už v řádu několika týdnů budou mít vědci přístup k datům o magnetickém poli.“

Během následujících let pak poskytne tato inovativní mise vhled do mnoha přírodních procesů: od těch, ke kterým dochází hluboko v nitru naší planety, až ke kosmickému počasí vyvolanému sluneční aktivitou.

Informace by pak zpětně měly pomoci lepšímu pochopení toho, proč magnetické pole slábne.

První výsledky a informace o stavu mise budou prezentovány na vědeckém setkání programu Swarm v Dánsku 19. a 20. června.