Družice CHEOPS

Družice pro studium exoplanet je připravena

29/03/2019 183 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Družice ESA CHEOPS (Characterising Exoplanet Satellite) byla prohlášena za plně způsobilou letu poté, co úspěšně prošla závěrečnými zkouškami.

Družice CHEOPS bude vypuštěna jako sekundární náklad na raketě Sojuz-Fregat z evropského kosmodromu v Kourou (stát Francouzská Guayana). Následujících několik měsíců bude skladována v hangáru společnosti Airbus Defence and Space v Madridu, poté se vydá na kosmodrom. Aktuálně se se startem počítá v rozmezí 15. října až 14. listopadu 2019.

„Jsme nadšení z toho, že se koncem letošního roku dočká CHEOPS startu,“ uvádí ředitel pro vědu v ESA Günther Hasinger.

„Díky ultrapřesnému sledování hvězd, o nichž už teď víme, že jsou hostiteli exoplanet, bude mise představovat první krok k charakteristice složení a původu planet mimo naši Sluneční soustavu.“

Družice CHEOPS ve španělské továrně Airbus

„Zabralo více než pět let práce, než jsme se dostali do tohoto bodu. A to jsme dodrželi rozpočet i časový harmonogram, takže jsme maximálně spokojeni se stavem příprav družice k letu,“ uvádí projektový manažer mise CHEOPS Nicola Rando.

„Nyní když už vidíme na obzoru blížící se start, můžeme pogratulovat všem zapojeným týmům za odvedenou excelentní práci,“ komentuje vedoucí kosmických systémů společnosti Airbus ve Španělsku Fernando Varela. Tato firma je hlavním kontraktorem pro návrh a výrobu družice.

CHEOPS bude provádět pozorování jasných hvězd hostících exoplanety, aby měřila drobné odchylky v jejich jasnosti během přechodu planet přes hvězdný kotouč. Zaměří se na hvězdy s planetami o velikosti Země až Neptunu. Díky znalosti kdy a kam se zaměřit na obloze, aby bylo možné tyto tranzity pozorovat, udělá misi CHEOPS velmi efektivní. Její čas bude maximálně věnovaný právě monitorování tranzitních událostí.

Z pozorování tranzitů vyjdou přesná měření velikostí planet. Z těchto dat pak bude možné vyjít při stanovení jejich hustoty, což následně povede k určení složení a struktury. Tedy i toho, zdali jsou převážně kamenité nebo plynné, nebo zdali jsou dokonce nositeli oceánů.

Pozorování tranzitů planet

Pozorování seznamu exoplanet, který byl definovaný vědeckým týmem mise CHEOPS, zabere 80 procent sledovacího času družice. Zbývajících dvacet procent času bude k dispozici dalším vědcům z celého světa. První výzva na využití tohoto disponibilního času družice CHEOPS byla vyhlášena ESA počátkem tohoto měsíce.

„CHEOPS je první družice ESA zaměřená výhradně na exoplanety. Tím zároveň dláždí cestu pro další dvě mise v následující dekádě, které mají zajistit Evropě přední pozici v průzkumu exoplanet,“ dodává Günther Hasinger.

Ve šlépějích mise CHEOPS má pokračovat observatoř ESA PLATO (Planetary Transits and Oscillations) a ARIEL (Atmospheric Remote-Sensing Infrared Exoplanet Large-survey). Obě budou vypuštěny do vesmíru koncem dvacátých let a mají podrobněji zkoumat nové světy u dalších hvězd.

Cheops je mise ESA realizovaná ve spolupráci se Švýcarskem za vydatného přispění Belgie, Francie, Itálie, Maďarska, Německa, Portugalska, Rakouska, Španělska, Švédska a Velké Británie.