Družice Aeolus před vakuovou komorou

Družice pro studium větru „ochutnává“ vakuum

02/11/2017 215 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Start se pomalu blíží, takže družice ESA Aeolus nyní prochází závěrečným kolem testů, aby bylo jisté, že tato komplexní mise bude bez problémů pracovat na oběžné dráze. Celý příští měsíc tak bude usazena ve velké komoře, odkud byl odsátý vzduch. Tím se simuluje vakuum vesmíru.

Družice Aeolus je vybavena jedním z nejsofistikovanějších přístrojů, jaké se kdy vydaly na oběžnou dráhu. Jde o zařízení Aladin, které je nese dva silné lasery, rozměrný teleskop a velmi citlivý přijímač.

Laser generuje ultrafialové světlo, které bude směrováno dolů do atmosféry s cílem studovat profil světových větrných proudů. Jde o zcela nový přístup ke sledování větrů z vesmíru.

Takto změřené hodnoty ve vertikálních „plátcích“ atmosféry společně s informacemi o aerosolech a oblačnosti výrazně zlepší naše pochopení dynamiky atmosféry a bude se podílet na výzkumu klimatu.

Družice Aeolus uvnitř vakuové komory

Stejně jako přinese pokrok do vědy, tak družice Aeolus bude hrát důležitou roli ve zlepšení předpovědi počasí.

Podobná inovativní technologie znamená, že během vývoje bylo třeba překonat nejednu výzvu. Protože pokrok v kosmických technologiích nikdy není jednoduchý.

Po překonání těchto obtíží nyní družice prochází závěrečným testováním v Belgii, odkud bude dopravena do Francouzské Guayany. Odtud bude v polovině příštího roku vynesena do vesmíru.

Letošní jaro strávila družice v prostorách továrny Airbus Defence and Space ve francouzském Toulouse, kde prošla testováním připravenosti na vibrace a hluk nezbytně provázející každý start do vesmíru. V květnu pak byla Aeolus odeslána do Kosmického střediska Liège.

Pro lepší pochopení zemských vzdušných proudů

Právě tady byla nyní uzavřena do teplotně-vakuové komory, kde stráví následujících přibližně třicet dní.

Jakmile byl satelit bezpečně uložený uvnitř, byly před několika dny uzavřeny vstupní dveře a došlo k vypumpování vzduchu, čímž vzniklo vakuum.

Manažer přístroje Aladin v ESA Denny Wernham při této příležitosti uvedl: „Chvíli trvá, než dojde k odčerpání vzduchu z komory a z vlastní družice, ale Aeolus se nakonec ocitla v podmínkách naprostého vakua 31. října.“

„Nyní jsou připravené testy, které budou probíhat nepřetržitě následujících 33 dní. Jsme obzvláště zvědaví na to, jak si povede laser s vysíláním svých pulzů ultrafialového světla a jak se obecně zařízení vypořádá s tímto prostředím.“

Před vakuovou komorou

„Protože vakuum simuluje kosmické prostředí, jsou tyto testy kritické pro získání jistoty ohledně správné funkce družice na oběžné dráze ve výšce 320 km nad našimi hlavami.“

Jakmile budou tyto testy hotové, bude družice převezena zpět do Toulouse, kde projde závěrečnými předstartovními testy. Následovat bude odeslání přes Atlantický oceán na evropský kosmodrom ve Francouzské Guayaně, odkud bude družice s pomocí rakety Vega vypuštěna.