ESA Bulletin 144 (listopad 2010)

22 listopad 2010

Už příští měsíc se do vesmíru pod krycím označením mise „MagISStra“ vydá italský kosmonaut ESA Paolo Nespoli, aby strávil šest měsíců na Mezinárodní kosmické stanici. I o této výpravě se lze dočíst v novém ESA Bulletinu. Ten, stejně jako další publikace ESA, je možné číst i on-line.
RČíst on-line

Bulletin přibližuje Paolův trénink během posledních dvou let, stejně jako pozadí celé mise a přibližuje, proč každý z dlouhodobých letů evropských kosmonautů představuje zcela unikátní výkon dosažený koordinací ředitelství ESA pro pilotované lety, operace a infrastrukturu, korporátních služeb ESA a evropského průmyslu ruku v ruce s mezinárodními partnery projektu ISS.

V materiálu The Seeds of Disruptive Innovation se podrobněji věnujeme týmu ACS (Advanced Concepts Team), který pomáhá ESA a evropskému kosmickému sektoru obecně nejen předvídat, ale také realizovat naši budoucnost ve vesmíru. Ačkoliv vlastní vesmír zůstává prakticky neměnný, časem se mění zaměření, účel a typ využití vesmíru – a v budoucnosti tomu samozřejmě nebude jinak. Mnoho z těchto faktorů bude ovlivněno inovací v sektorech a oblastech, které dnes nejsou středem zájmu kosmických agentur a/nebo kosmického průmyslu. Navíc, mnoho myšlenek, se kterými jsme se mohli dosud setkávat jen ve sci-fi literatuře nebo filmech, nemusí být příliš vzdálených realitě.

V aktuálním vydání ESA Bulletinu se také věnujeme „zásahům ptáky“: vážnému problému v oblasti letecké bezpečnosti. Tento problém přitom představuje velkou výzvu, které se jako jedna z prvních služeb věnuje FlySafe z programu ESA IAP (Integrated Applications Promotion).

V posledních vydání vlajkového magazínu ESA v roce 2010 se také ohlížíme za „Velkým rokem pro malé družice“ (A Big Year for a Small Satellite). Po úspěšné celoroční práci na oběžné dráze potvrdila družice Proba-2, že i mikrosatelity mohou dosáhnout odpovídajících výkonů pro náročné mise. S objemem menším, než jeden metr krychlový, je Proba-2 jednou z nejmenších misí kdy realizovaných pod taktovkou ESA. Ale pokud bychom přepočítali výkon na kilogram hmotnosti satelitu, Proba-2 se rázem stává jednou z vědecky a technologicky nejpřínosnějších.

Bulletin ESA vychází čtyřikrát ročně, aby informoval nejširší veřejnost o aktivitách ESA. Kromě široké palety různých článků přináší vždy přehled o stavu hlavních kosmických projektů ESA.