ESA Bulletin 160 (listopad 2014)

22/12/2014 228 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

V tomto vydání ESA Bulletinu hrají významnou roli fotografie z mise ESA Rosetta coby připomínka období od jejího příletu ke kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko v srpnu 2014 až po přistání sondy Philae na jejím povrch v listopadu 2014.

Číst on-line

Nosné rakety Ariane napsaly úžasný příběh, přičemž v prosinci si kosmická komunita připomněla 35. výročí její premiérové mise. Ariane 1 si svůj křest ohněm odbyla 24. prosince 1979.

Článek „Třicet pět let Ariane“ se věnuje původu a vývoji nosné rakety, která sen o evropském přístupu do vesmíru proměnila ve skutečnosti.

Už třicet let uskutečňuje ESA mikrogravitační výzkum během parabolických letů, přičemž sedmnáct let probíhá na palubě letounu Novespace Airbus A300 „Zero-G“. Po letech spolehlivé služby odchází tento tažný kůň evropského mikrogravitačního výzkumu do výslužby.

Článek „Věda gravitace“ řeší, proč vlastně provádíme výzkumné parabolické lety a představuje nástupce A300. Tím je Airbus A310 „Zero-G“, který je připravovaný pro lety v roce 2015.

„Vesmír pro zdraví“představujepřenosná zařízení pro sledování základních životních funkcí, která nabízí spojení s lékařskými pracovníky i v nejodlehlejších koutech Země. Přitom byla vyvinuta v rámci programu ESA IAP(Integrated Applications Promotion). Je to ukázkový příklad toho, jak kosmická technologie může pomoci vzniku špičkových lékařských služeb s vysokou přidanou hodnotou.

Ještě před sondou Rosetta se další evropský výzkumný automat vydal přepisovat historii: byl to výsadkový modul Huygens, který před deseti lety sestoupil na povrch měsíce Titan. To je měsíc planety Saturn: a dodnes jde o přistání lidmi vyrobeného automatu na nejvzdálenějším kosmickém tělese. V článku „Datum k zapamatování“ přinášíme u příležitosti desátého výročí události krátké ohlédnutí.

Bulletin ESA vychází čtyřikrát ročně, aby informoval nejširší veřejnost o aktivitách ESA. Kromě široké palety různých článků vždy přináší přehled o stavu hlavních kosmických projektů ESA.

Kompletní archív ESA Bulletinů je k dispozici na webu ESA Publications: www.esa.int/publications