ESA a Roskosmos se připravují na společnou misi na Mars

Podpis dohody týkající se mise ExoMars
14 březen 2013

ESA a ruská federální kosmická agentura, Roskosmos, podepsaly formální dohodu o spolupráci na programu ExoMars, který představuje vypuštění dvou misí v roce 2016 a 18.

Zjištění, zdali kdy existoval život na Marsu, je jednou ze základních vědeckých otázek dnešní doby – a nejvyšší vědeckou prioritou programu ExoMars.

Partneři se dohodli na vyváženém sdílení zodpovědnosti za jednotlivé elementy mise. ESA vytvoří pro rok 2016 průzkumnou sondou TGO (Trace Gas Orbiter) a experimentální výsadkový modul EDM (Entry, Descent and Landing Demonstrator Module). Na rok 2018 pak připraví přeletový modul a autonomní vozidlo.

Roskosmos bude zodpovědný za přistávací modul a povrchovou platformu v roce 2018; stejně tak poskytne nosnou raketu pro obě mise. Oba partneři pak společně dodají vědecké přístroje a budou těsně spolupracovat na zpracování vědeckých dat.

Meziplanetární sonda TGO

Mise ExoMars bude demonstrovat základní technologie, které dnes evropský průmysl vyvíjí: jde o přistání, pojíždění, vrtání a odběr vzorků. Všechny tyto jsou kritické pro další velký krok při průzkumu Marsu: pro odběr vzorku horniny a jeho dopravu na Zemi.

Mise v roce 2016 se bude skládat ze dvou hlavních částí dodaných ESA: družice TGO a modulu EDM. TGO bude pátrat po stopách metanu a dalších atmosférických plynů, které mohou být znakem aktivních biologických nebo geologických procesů. Zároveň bude sloužit jako přenosová stanice pro misi v roce 2018. Modul EDM přistane na Marsu, aby odzkoušel klíčové technologie pro následující misi.

V roce 2018 se na povrch planety vydá robotické vozidlo poskytnuté ESA, které bude na povrchu planety pátrat po stopách minulého i současného života. Půjde zároveň o první vozidlo na Marsu schopné vrtat do hloubky až dvou metrů a zde odebírat vzorky, které jsou dostatečně izolované od podmínek panujících na povrchu, kde radiace a oxidační činidla ničí organické materiály.

Robotické vozidlo bude na povrch dopraveno pomocí ruského přistávacího modulu, který bude obsahovat výzkumnou platformu vybavenou dalšími vědeckými přístroji.

Podpis dohody o partnerství při misi ExoMars

Generální ředitel ESA Jean-Jacques Dordain a ředitel Roskosmosu Vladimir Popovkin se sešli v ústředí ESA v Paříži, aby zde podepsali dohodu, kterou je zastřešena dohoda o misi ExoMars jakožto o společném partnerství dvou kosmických agentur.

„Jedná se o hybný moment pro program ExoMars, v jehož rámci bude průmysl a vědci z Evropy a Ruska pracovat společně na realizaci těchto dvou úchvatných misí. V jejich rámci budou vyvinuté nové technologie, které budou demonstrovat konkurenceschopnost evropského průmyslu, budou zásadní pro přípravu ESA na budoucí mezinárodní průzkumné mise, stejně jako budou odpovídat na klíčové otázky týkající se existence života na Marsu,“ uvedl Jean-Jacques Dordain.

„Byla to dlouhá cesta a museli jsme společně udělat opravdu hodně práce. Ale po realizaci vypouštěcí základny pro rakety Sojuz v Kourou nyní máme další opravdu velký společný projekt,“ řekl Vladimir Popovkin.

Mobilní robot mise ExoMars

„Opět se potvrzuje, že projekty takovéto velikosti musí být realizovány v rámci mezinárodní spolupráce. A vědecká data, která získáme, budou klíčová pro celosvětovou vědeckou komunitu.“

Pro misi ExoMars dodá kritické součásti i NASA: jde například o rádiovou soupravu Electra v pásmu UHF pro TGO, telekomunikační pojítko Mars Proximity Link a technickou podporu pro EDM.

Podpis dohody mezi ESA a Roskosmosem poskytne průmyslovým a vědeckým institucím základ pro plnou kooperaci na misi a zároveň umožňuje realizovat velmi napjatý harmonogram, protože první start je plánovaný už na leden 2016.

Notes for Editors

The ExoMars Programme is funded by 14 ESA states (Austria, Belgium, Denmark, France, Germany, Italy, the Netherlands, Norway, Portugal, Spain, Sweden, Switzerland, and the UK and Canada) of which Italy is the largest contributor and the UK the second largest. Member states also provide scientific instruments to ExoMars. For the 2016 TGO, these include the infrared and ultraviolet spectrometer package NOMAD (led by Belgium) and the CaSSIS high-resolution colour stereo camera (led by Switzerland). Italy will lead the DREAMS environmental station on EDM.

The 2018 Rover will comprise PanCam, a wide-angle and high-resolution camera system (led by the UK); CLUPI, a close-up imager (led by Switzerland); WISDOM, a ground-penetrating radar (led by France); Ma_MISS, a miniaturised infrared spectrometer integrated in the subsurface drill (led by Italy); MicrOmega, a visible and infrared imaging spectrometer (led by France); RLS, a Raman spectrometer (led by Spain), and MOMA, a novel organic molecule detector (led by Germany, with substantial contributions from the United States).

For further information, please contact:

Rolf de Groot
Head of the Robotic Exploration Coordination Office