Lépe pochopit planetu Zemi

ESA bude vybírat osmou misi programu Earth Explorer

13/03/2015 230 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Vědecká komunita zaměřující se na dálkový průzkum Země se setká a bude diskutovat pohled na koncepty misí FLEX a CarbonSat před tím, než jedna z nich bude vybrána jako další výprava realizovaná v rámci programu ESA Earth Explorer.

Oba koncepty procházejí už od konce roku 2011 přísnými testy proveditelnosti. Ty budou kulminovat na setkání 15. a 16. září v polském Krakově.

Rodina družic ESA Earth Explorer využívá evropské technologické zkušenosti. Díky tomu využívají nové metody dálkového průzkumu Země, které nám umožňují podívat se na naši planetu z nové perspektivy. To zlepšuje pochopení fungování planety jako celkového systému, stejně jako lepší vyhodnocování dopadů lidských činností na přírodu.

Mise třídy Earth Explorer jsou definovány, vyvinuté a provozované v blízké spolupráci s vědeckou komunitou. Můžeme tak odpovídat na otázky týkající se Země mnohem adresněji a efektivněji.

Zářijové setkání proto bude integrální součástí tohoto přístupu, který dává prostor pro budoucí uživatele dat z těchto špičkových misí.

V rámci tohoto kola mají mise FLEX (Fluorescence Explorer) a CarbonSat poskytnout klíčové informace o různých aspektech koloběhu uhlíku.

Mise CarbonSat si klade za cíl kvantifikovat a sledovat rozložení dvou nejdůležitějších skleníkových plynů v atmosféře: oxidu uhličitého a metanu. Data z mise povedou k lepšímu pochopení zdrojů a míst pohlcování těchto dvou plynů plus mechanismu jejich spojení se změnami klimatu.

Mise FLEX by měla poskytnout globální mapy fluorescence vegetace, která je indikátorem fotosyntetické aktivity. Tato data mohou pomoci zlepšit naši pochopení toho, jak se uhlík ukládá do rostlin a jaká je jejich role v koloběhu uhlíku a vody.

V rámci výběru vítězné mise jsou zpracovávány studie pokrývající vědeckou a technickou náročnost každé.

Po zářijových konzultacích s vědeckou komunitou vydá výbor ESAC (Earth Science Advisory Committee) své doporučení, na jehož základě se ESA rozhodne a vybere osmou misi programu Earth Explorer.