Přístroj NIRSpec (Near-Infrared Spectrograph)

ESA dokončila druhý přístroj pro Webbův kosmický teleskop

06/09/2013 4593 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

ESA dokončila spektrograf NIRSpec (Near-Infrared Spectrograph), což je jeden ze dvou přístrojů, které představují její příspěvek k projektu teleskopu JWST (James Webb Space Telescope). Což je kosmická observatoř s plánovaným termínem startu v roce 2018 na palubě rakety Ariane 5.

JWST – Kosmický teleskop Jamese Webba – vzniká jako společný projekt ESA, NASA a Kanadské kosmické agentury coby nástupce úspěšného Hubbleova kosmického teleskopu.

Jeho základem bude segmentované primární zrcadlo o průměru 6,5 metru, které z něj vytvoří historicky největší astronomický teleskop ve vesmíru. Zrcadlo bude směřovat světlo do čtyř špičkových vědeckých přístrojů, včetně NIRSpec (Near-Infrared Spectrograph), který pro ESA vyrobila firma Astrium GmbH v Německu.

NIRSpec je navržený tak, aby bylo schopný detekovat světlo z prvních hvězd a galaxií, které se zformovaly ve vesmíru. A to přibližně 400 miliónů let po Velkém třesku. Tedy v době, kdy ve vesmíru panovaly úplně jiné podmínky, než dnes – o nějakých 13,8 miliardy let později.

Setkání s médii při příležitosti dokončení NIRSpec

Přístroj rozdělí infračervené světlo z těchto objektů na jeho barevné části – spektrum – čímž nabídne vědcům důležité informace o jejich chemickém složení, dynamických vlastnostech, věku a vzdálenosti. NIRSpec přitom bude schopný pozorovat najednou až sto různých objektů.

Coby velmi univerzální nástroj bude NIRSpec studovat také počáteční fáze zrodu hvězd v naší Mléčné dráze a analyzovat atmosféry planet na drahách kolem cizích hvězd. Díky tomu budeme schopni vyhodnotit potenciálně příznivé podmínky pro život ve vesmíru.

„Formální předání [přístroje] NIRSpec firmou Astrium do rukou ESA znamená důležitý a úžasný mezník v rámci evropského podílu na misi JWST,“ uvedl ředitel pro vědu a robotický průzkum v ESA Alvaro Giménez na slavnostním ceremoniálu v prostorách Astrium GmbH v německém Ottobrunnu.

„Po dodávce přístroje MIRI [Mid-Infrared camera and spectrograph] do NASA v loňském roce je opravdu úchvatné sledovat, jak evropští technici a vědci hlavní důležitou roli v této významné mezinárodní misi.“

Poté, co v Evropě prošel tvrdými zkouškami, bude NIRSpec odeslaný do NASA a integrovaný do přístrojové sekce JWST. Následovat mají další testy a kalibrace s tím, jak bude celá observatoř získávat svoji finální podobu.

Kosmický teleskop Jamese Webba

„Jsme potěšeni zprávou o dokončení přístroje ESA NIRSpec a už se nemůžeme dočkat, až ho přidáme k dalším vědeckým přístrojům observatoře, které už nyní máme v Goddardově středisku kosmických letů NASA,“ uvedl výkonný ředitel programu JWST v NASA Eric Smith.

Jakmile bude observatoř JWST dokončena, má být v roce 2018 vypuštěna pomocí rakety Ariane 5 z evropského kosmodromu v Kourou (Francouzská Guayana). Ve vesmíru zaujme pozici 1,5 miliónu kilometrů za Zemí na oběžné dráze kolem Slunce: kolem gravitačně stabilního bodu známého jako L2. Zde bude observatoř a její přístroje chráněna rozměrným slunečním štítem, který umožní udržet její teplotu pod mínus 233 stupňů Celsia po dobu až deseti let.

„Dokončení NIRSpec znamená další krok na cestě k naplnění vědeckých cílů JWST a nalezení odpovědí na základní otázky astrofyziky jako je například vznik a vývoj prvních galaxií a hvězd,“ uvádí manažer projektu JWST v ESA Peter Jensen.

More information

JWST is a joint project of NASA, ESA, and the Canadian Space Agency. It is scheduled for launch in 2018 and will carry four scientific instruments: a near-infrared camera (NIRCam), a near-infrared spectrograph (NIRSpec), a mid-infrared camera and spectrograph (MIRI), and a combined fine guidance sensor and near-infrared imager and slitless spectrograph (FGS-NIRISS).

JWST and its instrument suite are optimised for observing infrared light to study the light coming from distant galaxies or to pierce through the veil of dust surrounding some objects like infant stars.

Free of the influence of Earth’s atmosphere, kept in the dark and cold behind a sunshield the size of a tennis court and orbiting 1.5 million kilometres beyond Earth’s orbit around the Sun, JWST and its instrument suite will achieve unprecedented sensitivity levels.

NIRSpec will operate over a wavelength range of 0.6–5 microns, spanning the red end of the visible to the near-infrared. It has been built by European industry under the management of the ESA JWST Project at ESTEC in the Netherlands. The prime contractor is Astrium GmbH in Ottobrunn, Germany and the NIRSpec detector and micro-shutter subsystems are provided by NASA’s Goddard Space Flight Center.

For further information, please contact:

Mob: +31 61 594 3954
Email: Markus.Bauer[@]esa.int