Stanice ISS se dá použít jako platforma pro studium změn globálního klimatu

ESA hledá nápady na studium změn klimatu z ISS

21/09/2009 1048 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Již brzy začne ESA s hledáním nápadů z oblasti možnosti využití Mezinárodní kosmické stanice jako platformy pro výzkum globálních změn klimatu.

Mezinárodní kosmická stanice (International Space Station, ISS) je trvale osídlená orbitální platforma se stálou šestičlennou posádkou. její montáž bude dokončena v průběhu příštího roku, čímž vznikne víceúčelové výzkumné zařízení, které bude k dispozici až do roku 2015 – a pravděpodobně i poté.

Evropská vědecká komunita již dnes využívá ISS v mnoha oblastech životních a mikrogravitačních věd – a nyní se začalo zvažovat rozšíření výzkumů také o dálkový průzkum Země a sledování globálních klimatických změn. ISS totiž díky svému potenciálu může být využita jako pozorovací platforma pro studium globálních změn: mimo jiné může doplnit pozorování ze specializovaných satelitů.

Přístroje mnohou být připojené k vnějšímu plášti stanice: obzvláště vhodný je k tomuto účelu evropský modul Columbus se svou externí plošinou. Ovšem přístroje mohou být umístěné také uvnitř stanice na její okna. Sklon oběžné dráhy ISS je 51.6° a pohybuje se ve výšce 350 až 400 km, což jsou parametry odlišné od většiny satelitů pro dálkový průzkum Země. Nabízí se tak jiné úhly pohledu nebo odlišné přelety, než jsou studovány doposud.

V průběhu října připravuje ESA vydání výzvy na náměty, přičemž dle reakcí na ni chce odhadnout zájem o možné umístění přístrojů pro dálkový průzkum Země na ISS. V návaznosti na tento zájem a smysluplnost návrhů může být následně vydána výzva na projekty pro dodávku přístrojů nebo víceúčelových zařízení.