ESA Bulletin 142 (May 2010)

31 květen 2010

Dechberoucí snímek pořízeným Hubbleovým kosmickým teleskopem se objevil na titulní stránce nového ESA Bulletinu. Připomínáme si jím tak dvacáté narozeniny tohoto kosmického zařízení. Bulletin a další publikace ESA je možné číst i on-line.
Číst on-line

Dne 24. dubna 1990 vynesl americký raketoplán Discovery s pětičlennou posádkou na palubě do vesmíru společný projekt NASA a ESA: Hubbleův kosmický teleskop. Co následovalo poté, je bez nadsázky možné označit za jeden z nejpozoruhodnějších příběhů kosmické éry lidstva. Unikátní schopnosti teleskopu Hubblu z něj udělaly jeden z nejsilnějších vědeckých nástrojů v historii lidstva – a rozhodně i jeden z nejobdivovanějších.

Objevy teleskopu Hubble přinesly revoluci prakticky do každé oblasti astronomie: od planetárních věd po kosmologii. A jeho snímky jsou skutečně a nezaměnitelně „z jiného světa“.

V další části nejnovějšího vydání vlajkového časopisu ESA se podíváme zblízka na projekt Alphabus: jedná se o spojenou evropskou odpověď na rostoucí požadavky trh po velkých telekomunikačních zařízeních, která jsou schopná zprostředkovávat širokopásmové spojení, televizní vysílání a služby pro mobilní komunikační operátory.

S produktovou řadou Alphabus rozšiřuje evropský průmysl svůj dosah telekomunikačních družic výrazně za oblast stávajících platforem, a to jak z hlediska hmotnosti, tak z hlediska výkonu.

V novém vydáni bulletinu se také detailně pozastavujeme u kosmického segmentu GMES, což je evropský pozorovací program vedený Evropskou komisí, který poskytne data užitečná v široké škále oblastí od změny klimatu po bezpečnost.

Úspěch GMES přitom stojí a padá s dobře navřeným „kosmickým segmentem“, který bude sbírat data o pozorování Země a „přetavovat“ je do služeb pro monitorování životního prostředí a pro podporu civilních aplikací.

ESA přitom do projektu vkládá více než třicet let zkušeností s vývojem a realizací misí pro dálkový průzkum Země, díky čemuž pro projekt GMES představuje nenahraditelného partnera.

Bulletin ESA vychází čtyřikrát ročně, aby informoval nejširší veřejnost o aktivitách ESA. Kromě široké palety různých článků přináší vždy přehled o stavu hlavních kosmických projektů ESA.