Přistání v Americe

Evropský servisní modul dorazil do Kennedyho kosmického střediska

07/11/2018 276 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Po 24 hodin trvající cestě z Brém v Německu se zastávkami v Hamburgu a Portsmouthu (USA) dorazila evropský servisní modul do Kennedyho kosmického střediska na Floridě.

První servisní modul je klíčovým komponentem, který dovolí nové lodi Orion fungovat u Měsíce v rámci mise EM-1 (Exploration Mission-1). Zajistí významné motorické manévry nezbytné pro vstup a posléze i opuštění lunární oběžné dráhy, stejně jako menší korekce motorů nezbytné pro úpravy dráhy nebo udržování polohy.

Po letech navrhování, výroby a testování v Evropě bude již brzy tato servisní část kosmické lodi Orion připojena k pilotované kabině NASA, aby pak celá sestava mohla projít závěrečnými testy před letem do vesmíru.

Made in Europe

Evropský servisní modul (European Service Module, ESM) je skutečně evropským podnikem. Primární komponenty byly postaveny a integrovány v Itálii a Německu, menší součástky pak dodaly další evropské země. Například sluneční baterie jsou z Nizozemí.

Partnerství ESA s NASA dává evropské práci skutečný globální rozměr. Poprvé v historii použije NASA v Evropě postavený systém jako kritický prvek americké kosmické lodi. Tím se spolupráce z projektu Mezinárodní kosmické stanice posune dále do vesmíru.

Důvěra v evropské know-how vznikla zásluhou úspěšného programu ATV (Automated Transfer Vehicle), v jehož rámci vznikla spolehlivá nákladní loď pro zásobování kosmické stanice.

Technické a operační zkušenosti získané v projektu ATV byly kritické při vývoji ESM. V něm lze nalézt mnoho již vyzkoušeného hardware, jako jsou pomocné motory nebo nádrže pracovních látek.

Další kroky

Nyní ovšem ESM čeká vykládka a vybalení. Jednotka bude zkontrolována z hlediska integrity po svém transatlantickém přeletu a následně dopravena do budovy O&C (Operations & Checkout) v Kennedyho kosmickém středisku.

Kontejner s modulem ESM v letounu Antonov

Některé části ESSM byly poslány napřed lodní dopravou ve dvou kontejnerech a nyní už čekaly na přílet hlavní části. Šlo třeba o kryty trysek nebo tepelnou ochranu a izolační vrstvy. Panely slunečních baterií dorazí v únoru 2019.

Jakmile bude v O&C, čeká na ESM spojení a adaptérem CMA (Crew Module Adapter, CMA), s nímž společně vytvoří celek OSM (Orion Service Module). Tento proces bude chvíli trvat, protože musí být svařeno veškeré potrubí a propojeno elektrické vedení. K této sestavě pak bude připojený modul pro posádku a kompletní loď se vydá do Glennova kosmického střediska, kde v Plum Brook Station v Ohio absolvuje 60 dní trvající testovací kampaň. Komplex bude vystavený stejným podmínkám jako při startu a následně pak v největší vakuové komoře na světě simulovanému vlivu kosmického prostředí.

Jakmile budou zkoušky dokončeny, vydá se kosmická loď do Kennedyho kosmického střediska, kde se potká s nosnou raketou SLS (Space Launch Systems). Pak už začne skutečná předstartovní příprava k lunární misi, která má – zatím ještě bez posádky – demonstrovat možnosti lodi.

Už nyní se intenzivně pracuje na druhém modulu ESM, který bude navíc poskytovat vzduch, vodu a tepelnou regulaci kosmonautům během mise Orion EM-2.

ESA tak hraje kritickou roli v návratu lidí na Měsíc, a to díky tvrdé práci a zápalu mnoha týmů. Ty se také podílely na vypravení modulu ESM na dlouhou cestu k Měsíci.

Kosmická loď Orion u Měsíce