Přílet lodi Dragon ke kosmické stanici

Firma SpaceX dodá na kosmickou stanici něco vědy

22/07/2019 228 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Hned tři experimenty „Made in ESA“ se již záhy vydají na Mezinárodní kosmickou stanici na palubě zásobovací družice Dragon. Ta se chystá ke startu 24. července z Kennedyho kosmického střediska na Floridě. Experimenty budou zkoumat širokou paletu jevů, které povedou k pokroku při poznávání vesmíru a k novým pozemským aplikacím.

Slizké horniny i bubliny v krabici – již brzy se v evropské laboratoři Columbus vědecké pokusy rozšíří o studium růstu mikroorganismů, zkoumání patologických chorob nebo procesy přenosu tepla v unikátním prostředí mikrogravitace na palubě kosmické stanice.

Mikrobi a kameny

Experiment „Biorock“, který připravila Edinburghská univerzita, nanese mikroby na basaltovou horninu a vytvoří biofilm, který se zformuje na hornině, když organismus poroste.

Mikroby se „krmí“ na kamenech extrahováním iontů. Jde o přírodní procesy biotěžby, ve které jsou užitečné kovy extrahovány z kamenných rud.

BioRock

Biotěžba je na Zemi běžnou záležitostí, ovšem s tím, jak se kosmické agentury chtějí vydat k Měsíci, Marsu a asteroidům, budou muset výzkumníci lépe pochopit, jaký vliv na horniny a mikroby jako celek mají změněné stavy gravitace.

A samozřejmě, že všechna data získaná z vesmíru pomohou zvýšit efektivitu procesů na Zemi, stejně jako mohou případně pomoci snížit naši závislost na cenných a omezených zdrojích.

Vesmírné i ryze pozemské nemoci

Pomoci nám lépe pochopit změny, které probíhají v lidském těle během kosmického letu, má experiment „Amyloid Aggregation“.

Studie potvrdily, že během letu vesmírem dochází k oslabení svalů a kostí. Ovšem jen málo je známo o neurodegenerativních efektech kosmických letů. A to navzdory skutečnosti, že poletové skeny mozků astronautů odhalují podobné změny, jako mají starší pacienti trpící Alzheimerem.

Sken „kosmického“ mozku

V obou případech se proteiny štěpí a shlukují dohromady, přičemž vytváří amyloidy, které narušují normální funkci buněk a vedou k onemocnění. Jenže jak a za jakých podmínek se tyto amyloidy spojují? To je dodnes jedna velká neznámá.

Ve vesmíru mohou výzkumníci nabídnout hned dva vhledy v jednom experimentu: čím jsou vlastně degenerativní onemocnění jako Alzheimer spouštěna a jak roste riziko podobným nemocí spojovaných zpravidla s vyšším věkem během kosmických letů.

Bubliny varu

Zatímco na Zemi bubliny ve vařící vodě rostou (a stoupají vzhůru) rychle, ve stavu beztíže to může být mnohem pomalejší proces. Proto jde o ideální prostředí pro studium této fáze proměny kapaliny v páru.

V rámci experimentu „Multiscale Boiling“ se bude pomalu ohřívat chladicí kapalina, aby bylo možné lépe pochopit tento zdánlivě jednoduchý, ve skutečnosti ale nesmírně komplexní proces.

Multiscale Boiling

Experiment o velikosti krabice od bot obsahuje laser, který bude ohřívat povrch zkoumané kapaliny, až se odpaří bublina. Teplotní a černobílá kamera bude studovat formování bubliny a její růst, čímž budeme moci celý proces podrobně poznávat.

Zkoumání důležitost různých velikostí během fáze proměny znamená, že výzkumníci mohou vyvinout přesnější modely procesu přenosu tepla. To může vést k vývoji optimalizovaných produktů s lepší tepelnou výměnou, distribucí a kompaktnější podobou. To může zlepšit teplotní řízení družic a dalších kosmických zařízení, stejně jako obytných modulů na Měsíci a dalších planetárních tělesech.

Na Zemi pak lepší přenos tepla znamená menší dopad na životní prostředí, neboť lze efektivněji chladit produkty jako notebooky.

Věda v laboratoři Columbus

Zásobovací loď Dragon dorazí na ISS jen týden poté, co kosmonaut ESA Luca Parmitano a jeho společníci tvořící Expedici 60 a 61 (astronaut NASA Andrew Morgan a kosmonaut Roskosmosu Alexander Skvorcov) přiletěli na její palubu. Trojice zakotvila u Mezinárodní kosmické stanice v ranních hodinách 21. července po šestihodinové cestě z kosmodromu Bajkonur.

Za pomoci manipulátoru Canadarm 2 zachytí a připojí Dragon k modulu Harmony astronaut NASA Nick Hague. Asistovat mu přitom budou zbývající dva američtí členové posádky, Christina Kochová a Andrew Morgan. Experimenty pak začnou v řádu týdnů.